• Anonym (Anonym)

Rimlig lön?

Har tackat ja till jobb som personlig assistent med timlön/timanställning. Pluggar till uska, halva delen kvar. Strax 40 år! Erfarenhet från tidigare jobb inom äldreomsorgen och p.a. 

Men är detta en rimlig lön, 142 kr per tim? Enligt avtalet. 
    Muntligt via intervju var det sagt 163 i timlön så blev lite smått chockad när det står annat nu.
    Vill gärna inte vara på chefen som nyanställd och klaga över lön redan. Men vad tycker ni som har arbetat som detta? 

Visst ska inte vara p.a så länge bara till jag är klar med utbildning, men ja? 

• Svar på tråden Rimlig lön?
  • Dexter dot com

Låter väldigt lågt även för outbildad personal. Kräv minst 163 kr som du blev lovad muntligt.

• Anonym (Ellen)

Vad går du under för kollektivavtal? Vad skulle det motsvara i månadslön och vore du nöjd med det?
    Muntliga avtal gäller också så jag skulle absolut fråga vad som hände med det högre beloppet. Det kanske bara har blivit något misstag.

• Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2025-09-16 17:52:09 följande:

Låter väldigt lågt även för outbildad personal. Kräv minst 163 kr som du blev lovad muntligt.

Ja jag tycker också det lät lite lågt. Lite högre kan man nog få säga till om? Inte hela livet utan kort period jag är där, men man vill ju ha en någorlunda lön så det går runt. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ellen) skrev 2025-09-16 17:52:38 följande:

Vad går du under för kollektivavtal? Vad skulle det motsvara i månadslön och vore du nöjd med det?
    Muntliga avtal gäller också så jag skulle absolut fråga vad som hände med det högre beloppet. Det kanske bara har blivit något misstag.

Kommunal. Det motsvarar kring 14-16 000 ca med eventuell ob. Jag vet inte riktigt då jag inte har någon vidare koll heller, längesedan jag arbetade men sist hade jag betydligt mer. Tänker på erfarenheter samt även strax utbildad, ålder etc etc? Jo men jag får nog ta och fråga, bättre det än att fundera på hur det kunde bli såhä.

• Anonym (You wouldn't like me when I'm angry)

Jag har varit med om det en gång (när ajg höll på att stå utan jobb så kunde inte vara petig) att konsultföretaget har fulat sig och skrivit en annan lön i kontrakt mot vad intervjuande chef utlovat.

Men då stannar man ju inte där. De har redan skitit i det blå skåpet så varför skulle jag känna någon lojalitet då?

Jag sa upp mig för nytt jobb efter två månader och lämnade dem att fundera på om det där var en så bra idé...har dessutom snackat ner företaget i alla möjliga och omöjliga sammanhang sen dess.

• Anonym (Assistans)

Jag får 163+ ob . Brukar få 27-30 000/mån efter skatt ( heltid) jobbar 3 dsfar i veckan, har en vaken natt en helgdag och en vardag passen är 13 timmar per pass. .

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Assistans) skrev 2025-09-19 21:14:59 följande:

Jag får 163+ ob . Brukar få 27-30 000/mån efter skatt ( heltid) jobbar 3 dsfar i veckan, har en vaken natt en helgdag och en vardag passen är 13 timmar per pass. .

Ja det låter lite mer rimlig. är du utbildad, vikarie eller fast? 
  • Anonym (Anonym)
    Yllop skrev 2025-09-19 21:07:12 följande:

Från Assistentkoll.se

"Medeltimlönen för privat anställda assistenter var 156,40 kr/tim" (sep 2024).

Tack då har jag något att gå på. 
  • Anonym (Assistans)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-29 18:46:07 följande:
    Ja det låter lite mer rimlig. är du utbildad, vikarie eller fast? 
    Jag har bara gått någon kurs via kommunen som tog några timmar. 
    Har gymnasie utb Barn och fritid.
    Jag är fast anställd.
Svar på tråden Rimlig lön?