• Evno

19 år och gravid.. Abort eller behålla?

Hej, jag är 19 år och bor med min sambo som är 23 år. För 2 veckor sen började vi plugga på universitetet och flyttade till en liten studentlägenhet. Vi har varit ihop i 1.5 år (sambos i 1 år) och känner att vi är menade livet ut. Vi är otroligt kära och har jättekul ihop.
    Jag har haft kopparspiral sen jag var 17 år och allt har gått bra. Tills nu...

Har haft regelbunden mens och igår var jag ett antal dagar sen, så kom på att jag hade ett gammalt gravtest liggandes. Trodde inget skulle visas, så tänkte mest för skojs skull. Den visade positivt. Idag gick jag till umo för att ta ett till som också visa positivt. Tog 2 till hemma som också bekräftade att jag är gravid (i vecka 5). Det är tydligt extremt ovanligt och ca 0,6-0,8% chans med kopparspiral. Och jag är en av dem.

Är fortfarande i chock, då vi innan pratat om att göra abort om det på nåt sätt skulle hända. Nu vet jag inte längre. Vi har nyss börjat ett nytt kapitel i våra liv och det är inte "rätt" tid för barn än. Hade planerat att få barn vid 23/24 år efter examen.

Han är såklart kvar med mig oavsett, men han vill starkt att jag gör abort då det inte passar vår livssituation och han inte är redo för att bli pappa än. Jag håller med, men jag älskar barn ooch har jobbat med barn och unga sen jag var 16 och har alltid drömt om att bli ung förälder. Har ofta skämtat om att jag vill ha barn nu och att jag är gravid. Men nu är det faktiskt en möjlighet. Vet inte vad jag ska känna. En del av mig vill behålla, då jag ofta föreställt mig som gravid men vet också att det inte är rätt tillfälle.

Vill bli mamma, men det kommer medföra många svårigheter också. Tänk om jag ångrar mig efter aborten då detta barn kunde bildas, trots den ytterst lilla sannolikheten. Jag har ofta pratat med mina vänner om att skaffa barn snart, för att jag jobbar som barnvakt åt småbarn men tänkte inte på att det kunde bli nu. Vad tycker ni?

Svar på tråden 19 år och gravid.. Abort eller behålla?