Hur stor är risken för missfall i mitt fall?
Jag har precis blivit gravid med mitt första barn och har efter en del skräckhistorier från nära fått upp en stark rädsla för missfall. Det här barnet är väldigt efterlängtat och efter att mycket tragiskt hänt i livet på senare tid känns det för bra för att vara sant. Varför skulle inte detta också gå åt skogen? Jag VILL verkligen njuta och vara glad för en av de få saker jag har kvar att vara glad för, men jag är så rädd att det inte ska gå vägen.Jag är snart trettio år och inne på min sjätte graviditetsvecka. Jag är medveten om vad statistiken säger fram till vecka 12, men undrar hur det kan vara just i mitt fall. Till historien hör att jag för några år sedan donerade ägg och då fick göra screening gällande anlag för en rad genetiska sjukdomar (vet inte själv exakt vilka). De sade att om man har anlag för något av dessa så ska man inte matcha ihop med spermier från en man som har samma, men att de fortfarande kunde använda äggen till en bättre match. Det visade sig att jag inte bar på något av dessa anlag.
Jag har läst att missfall i de allra flesta fall sker på grund av kromosomavvikelser. Frågan är då om risken för missfall borde vara lägre i mitt fall eller om det med lika stor sannolikhet kan vara en dålig spermie som leder till missfall?