• Anonym (Planerad)

Schemalagt sex

Jag är 60 år och lever sedan 6 år med en nästan jämnårig kvinna. I början hade vi, som väl de flesta, sex väldigt ofta, typ 1-2 ggr/dag. Detta höll i sig ett halvår och då började hon antyda att det var lite väl ofta. Jag hade också känt att det kanske inte var nödvändigt att varje kväll och morgon tillsammans i sängen innebar sex, så vi trappade i samförstånd ned det hela.

Sen landade vi i oregelbundet sex kanske 2-3 ggr/vecka. Helt Ok för mig mig. Men det var då jag insåg att det alltid var jag som tog initiativet. Det blir lite jobbigt, för jag måste ju ställa mig frågan om hon egentligen inte vill men ställer upp ändå.

Så vi pratade om detta och hon bedyrade att hon visst ville ha sex och att hon njöt av det när vi väl hade sex (och ser inget som motsäger det!) men att hon liksom inte fick lust av sig självt, iaf inte nu när passionsfasen hade gått över, utan behövde "sättas igång" av mig.

Efter lite mer snack så kom vi fram till att schemalägga sexet till lördag eller söndag morgon och tisdag eller onsdag kväll, vilket som passade bäst.

Fördelen med detta blev för mig att jag inte behövde fundera på när nästa tillfälle till sex skulle kunna bli av utan jag kan känna mig trygg i att det blir av. (Jag har ett starkt sexbehov och att leva i ett sexlöst förhållande är inte ett alternativ för mig, då lever jag hellre ensam.)

För henne är fördelen också att hon vet när det blir sex, men ur det perspektivet att hon kan förbereda sig för det mentalt. Hon har svårare svara på ett spontant initiativ från mig eftersom hennes huvud är fullt av en massa tankar och planer på att göra saker som då måste sättas åt sidan och det blir lite besvärligt för henne och tar lång tid för henne att växla spår. Själv säger hon att det är ett lindrigt autistiskt drag hon har. Hon går aldrig och funderar på sex och det kommer aldrig upp ett spontant behov i henne av att ha sex. Men hon har gärna sex när det väl blir av.

Så idag fungerar vårt sexliv bra på det stora hela. Men ändå kan jag ibland sakna att hon bara förför mig för att hon har lust, men det kommer aldrig att hända tyvärr. När vi har sex så är det alltid väldigt bra sex och jag är helnöjd med det!

Nån annan som har ett liknande upplägg?

• Svar på tråden Schemalagt sex
  • Tecum

Vi har ett liknande upplägg, kanske inte lika strikt som ni. Det fungerar jättebra, man vet att det oftast blir av och man kan gå och längta och förbereda sig mentalt. Att vi har söndag fm som sextid hindrar inte att hon eller jag tar initiativ till sex i veckan, vilken dag som helst. Eller att det ibland inte blir något förrän nästa söndag.

En metod som rekommenderas för de par som påstår att de aldrig har tid till sex!

• Anonym (Lisa)

Fy viken hemsk tanke. Bara tanke på shemalagd sex skull få mig att helt tappad lusten till sex. Är inte sex lustfyllt och spontant när man är sugen så kan det kvitta. Ställa upp sex och shemalagd sex är absout inget jag skulle acceptera och inget som hör hemma i en sund relation. 

• Tecum
    Anonym (Lisa) skrev 2025-09-18 20:11:52 följande:

Fy viken hemsk tanke. Bara tanke på shemalagd sex skull få mig att helt tappad lusten till sex. Är inte sex lustfyllt och spontant när man är sugen så kan det kvitta. Ställa upp sex och shemalagd sex är absout inget jag skulle acceptera och inget som hör hemma i en sund relation. 

Din inställning är inte alls ovanlig, men kan du förklara varför planerat sex inte kan vara lustfyllt? För mig är det tvärtom, det är extra lustfyllt, något att längta till och se fram mot.

Det betyder förstås inte att sex på just det tiden ska vara ett tvång, ibland händer grejor som gör att det inte blir av.
  • Anonym (Lisa)
    Tecum skrev 2025-09-18 20:16:46 följande:
    Din inställning är inte alls ovanlig, men kan du förklara varför planerat sex inte kan vara lustfyllt? För mig är det tvärtom, det är extra lustfyllt, något att längta till och se fram mot.

Det betyder förstås inte att sex på just det tiden ska vara ett tvång, ibland händer grejor som gör att det inte blir av.
    Det är väl helt självklsrt, min lust är inget man planerarar. Blotta tanken är horibel är samma sak som ställa upp sex och det är absolut inget jag ägnar mig åt. 
  • Anonym (BBW)

Vill man totalt döda en relation så låter det som en lysande ide. Vill man ha en levande relation där man respekterar varandra så tänk inte ens tanken. 

• Anonym (Planerad)

Jag var också orolig för att det skulle döda lusten och relationen i sig, men det blev faktiskt tvärtom.

Men alla är vi olika och det som funkar för vissa funkar inte för alla.

• Anonym (x)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-09-18 20:26:20 följande:
    Det är väl helt självklsrt, min lust är inget man planerarar. Blotta tanken är horibel är samma sak som ställa upp sex och det är absolut inget jag ägnar mig åt. 
    Samma här.
  • Anonym (Hej)

Låter som en jättebra idé, hade gärna haft det så själv. Då vet man ju att det blir och slipper en massa ångest. 

• Anonym (Planerad)
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-18 21:06:21 följande:

Låter som en jättebra idé, hade gärna haft det så själv. Då vet man ju att det blir och slipper en massa ångest. 

Precis så!
  • Anonym (Ur hästens mun)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-09-18 20:11:52 följande:

Tänker du likadant om lördagsgodis? Skolavslutningar? 

Att det är hemskt och all lust tappas för att man vet när det händer?
  • Anonym (Abc)

Vilken bra ide. Det blir lite som att gå att längta till semestern eller en konsert. 

Smart! Och förmodligen mer lusthöjande en kritikerna kan förstå.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Ur hästens mun) skrev 2025-09-18 21:49:45 följande:
    Tänker du likadant om lördagsgodis? Skolavslutningar? 

Att det är hemskt och all lust tappas för att man vet när det händer?
    det var väl en urbota dum jämförelse. Att bara tänka tanken att jämföra sex med lördagsgodis är helt horibelt. 

Vill upplysa om att sex är ingen rättighet inte ens i en relation. Det är inget man shemalägger i en sund relation . Skulle gubben komma med ett så korkat förslag skulle jag nej och skulle han upprepa dumheten så är vårt äktenskap slut. Som tur är så är jag gifte med en msn som tänker med hjärnan och inte med kuken. 
  • Anonym (BBW)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-09-18 21:59:41 följande:
    det var väl en urbota dum jämförelse. Att bara tänka tanken att jämföra sex med lördagsgodis är helt horibelt. 

Vill upplysa om att sex är ingen rättighet inte ens i en relation. Det är inget man shemalägger i en sund relation . Skulle gubben komma med ett så korkat förslag skulle jag nej och skulle han upprepa dumheten så är vårt äktenskap slut. Som tur är så är jag gifte med en msn som tänker med hjärnan och inte med kuken. 
    Håller helt med dig. Blotta tanken är horibel måste vara en msn med empatistlrnungsr som kan komma på något så vansinnigt. 
  • Anonym (Funkade för oss)

Att bestämma en tid i veckan fungerade för oss i några år.
    Nör den vanligaste orsaken till att hon nobbade var att hon var för trött, så kunde vi se till att den dagen tog hon sovmorgon, samt att vi stängde av TV och telefon och lade oss tidigare. 
    Detta funkade ok för oss i några år, tills fysiska  besvär tillträdde. Visst, i den bästa av världar skulle jag också föredragit spontan, lustfylld sex, men när bägge säjer sig vilja ha sex men det ändå inte blir av, så är detta ett oändligt mycket bättre alternativ.
    Det hände att hinder kom ivägen, eller att hon inte hade lust eller ork, men då smektes vi och hånglade och hon avslutade med en skön avsugning. 
    Jag upplevde att vår relation blev starkare och intimare på detta sätt. Närheten växte och vi blev ett bättre team.

• Hornper

Så har jag och frun det och det fungerar alldeles utmärkt! När man varit ihop i flera år måste båda parter ta sig i kragen för att det skall bli av. Som jag skrivit i en annan tråd så blir sex så småningom en hushållssysslor bland andra.

• Anonym (BBW)

Det man slås av när man diskutera något så vansinnigt som schemalagd sex så tycker en del män att det är en fantastisk ide vilket bara förstärker bilden av att vissa män förväntar sig att kvinnor ställer upp på sex. Som tur är så har jag inte en sådan man utan jag har en lyhörd och respektfull man som aldrig skulle komma på tanken att vi skall ha schemalagd sex. Om vi bortser från när vi hade sex för att vi ville ha barn men det var trist och mekanisk sex i ett annat syfte än lust och njutning. 

• Anonym (Funkade för oss)
    Anonym (BBW) skrev 2025-09-18 22:58:51 följande:

Det man slås av när man diskutera något så vansinnigt som schemalagd sex så tycker en del män att det är en fantastisk ide vilket bara förstärker bilden av att vissa män förväntar sig att kvinnor ställer upp på sex. Som tur är så har jag inte en sådan man utan jag har en lyhörd och respektfull man som aldrig skulle komma på tanken att vi skall ha schemalagd sex. Om vi bortser från när vi hade sex för att vi ville ha barn men det var trist och mekanisk sex i ett annat syfte än lust och njutning. 

Det finns både män och kvinnor som förväntar sig sex i en relation..
    Hos oss så var det hon som föreslog att vi skulle boka in en date på hennes lediga dag.  Men hon tänkte väl med snippan förstås..😉
  • Grässtrå77

Många parterapeuter föreslår schemalagt sex (i situationer det är lämpligt förstås) och de har ju en lång utbildning i ryggsäcken. Så helt horribelt kan det ju inte vara på ett generellt plan.

• Anonym (Nr. 8)

Japp, schemalagt! Båda jobbar och reser mycket, så vi värnar enormt mycket över den tid vi har tillsammans. Det blir i sig själv en teaser, att båda vet vad som gäller en viss kväll. Upplägget rekomenderas starkt. 

Svar på tråden Schemalagt sex