Anonym (Juni) skrev 2025-09-18 20:46:18 följande:
Mina föräldrar hade inte haft mycket att säga till om ifall jag hade rest utomlands utan vuxen efter att jag flyttat hemifrån vid nitton års ålder. Men första resan utomlands med endast kompis som sällskap blev först när jag var 22. Innan dess hade jag rest inom Sverige med vänner/dåvarande pojkvän sedan sexton års ålder.
Min morsa åkte på språkresa till London tillsammans med sin elvaåriga lillasyster som trettonåring och tågluffade med en vän som sextonåring. Hon fattar än idag inte hur hennes föräldrar kunde gå med på det. Men tiderna var annorlunda och hon är inte den enda som har liknande erfarenheter.
Mamma flyttade direkt till USA för att jobba som au pair något år när hon tagit studenten, då åkte hon iväg helt på egen hand. Jag fattar att hon inte var så sugen att släppa iväg sina egna barn utomlands hur som helst eftersom hon nog inte bara har lyckliga minnen från dessa resor.
En del klarar att resa jorden runt före 18, andra aldrig.
Men vid 18 är man ju myndig, då hade dina föräldrar rent formellt inte kunnat hindra dig. Vad de än hade tyckt.
Jag var aldrig på språkresa under skoltiden, men de som var det, var oftast 14-15 när de åkte, ibland 16. Det hade jag säkert fått för mamma om jag hade velat. Men inte en chans att hon hade släppt iväg mig redan vid 12-13. Har de ingen nedre åldersgräns för språkresor?
Likaså tvivlar jag på att jag hade fått tågluffa i Europa redan som 16-åring. Möjligen i Norden.
Alla mognar olika, men jag förstår att din mamma undrar hur hennes föräldrar tänkte.