• Anonym (Ts)

Vad ge nyfödd?

Min sambos bästa vän blev pappa för första gången igår. Mamman har 2 barn sedan tidigare.
    Vad ska vi ta med oss till familjen och bebisen vid besök? 
    Vi har aldrig träffat flickvännen så känner inte henne alls.

Det får inte vara dyrt då vi har väldigt dåligt ställt just nu, men gärna nåt speciellt. 

Tips emottages tacksamt.

• Svar på tråden Vad ge nyfödd?
  • Anonym (Förslag)

Vill ni ge något till barnet kan ni tänka att det är något som används om några månader. Jag har köpt samlade verk av exempelvis selma Lagerlöf, Astrid Lindgren eller liknande. Eller kläder för ca 3-6mån. Tänk inte på vad en nyfödd behöver för det brukar de flesta redan ha mycket av och barnen växer ur snabbt så tänk något som kan vara av värde längre fram. 

Sen kan du köpa något till mamman också, även om du inte känner henne. Något litet ?ta hand om dig själv?kit. Typ en skön salva, något gott te eller vad som nu kan vara av intresse som visar omtanke. 

• Anonym (noname)

En söt liten filt eller en krypmatta?
    Eller en vacker fotoram där bebisfoto eller foto på hela den nya familjen kan sättas in.
    Jag skulle inte ge någon present till mamman utan enbart till barnet eller möjligen hela familjen.

• Anonym (T)

En prasselbok eller mysig bok med hårda sidor typ kråkan säger sen ❤️

• Anonym (Nilla)

En badbok - tuggvänlig och går att ha i badet också. En av få böcker mina misslyckades med att dreggla sönder första året! 

En mjukispanda från IKEA - små barn dras till svart, vitt och rött. 

Nåt litet klädesplagg som är "pappan". Typ gillar han motorcyklar så finns det säkert en body med motorcyklar eller liknande. 

• Anonym (M)
    Anonym (Nilla) skrev 2025-09-21 23:15:26 följande:

En badbok - tuggvänlig och går att ha i badet också. En av få böcker mina misslyckades med att dreggla sönder första året! 

En mjukispanda från IKEA - små barn dras till svart, vitt och rött. 

Nåt litet klädesplagg som är "pappan". Typ gillar han motorcyklar så finns det säkert en body med motorcyklar eller liknande. 

Aldrig varit med om. 
  • Anonym (Nilla)
    Anonym (M) skrev 2025-09-22 11:25:55 följande:
    Aldrig varit med om. 
    Varit med om?

Bebisar ser först i gråskala och sedan tar kontrasterna över och de ser svarta och vita kontraster bäst och tydligast. Därefter starkare färger som rött, gult och blått. Deras färgseende utvecklas hela tiden. 

Bara att googla om du inte tror mig. 

När min äldste var nyfödd hade vi en tavla ovanför sängen i svarta och vita kontraster mer rött i och det var väldigt tydligt hur han fokuserade på den, blev själv väldigt fascinerand av hur väl detta stämde. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nilla) skrev 2025-09-22 12:28:13 följande:
    Varit med om?

Bebisar ser först i gråskala och sedan tar kontrasterna över och de ser svarta och vita kontraster bäst och tydligast. Därefter starkare färger som rött, gult och blått. Deras färgseende utvecklas hela tiden. 

Bara att googla om du inte tror mig. 

När min äldste var nyfödd hade vi en tavla ovanför sängen i svarta och vita kontraster mer rött i och det var väldigt tydligt hur han fokuserade på den, blev själv väldigt fascinerand av hur väl detta stämde. 
    Jag har aldrig varit med om att se skulle dras speciellt till svart, vitt och rött. 

Du behover ge mig en lektion i spädbarns färgsseende, det är kunskap jag redan har och har haft i rätt många är. Inget nytt där. 

Att ditt spädbarn drogs till svart, vitt och rött betyder inte att alla spädbarn gör det. Mina har aldrig gjort det. Inte heller barn i min bekantskap har gjort det. Så det är individuellt, precis som med så många andra saker. 
Svar på tråden Vad ge nyfödd?