• Anonym (Bekymrad mamma)

TOABEKYMMER LÅGSTADIET

Har en dotter som är blöjfri, kissar inte ned sig, MEN...
    Hon kan hålla dig 10h om hon är på skolan o fritids, vill inte gå på toa där..
    Pratat med dom o dom stöttar henne fint o hjälper till o påminna men hon gör inte på toa utan låtsas åt dom..

Hemma så får jag säga "gå å kissa" x antal ggr om dagen för att hon ska få "kissa ut sig" och " gå å prova bajsa"..

Tråkigt att behöva påminna o tjata, å i bland blir hon bråkig för hon inte vill (de förstår jag) men man vill ju henne bara väl..

Vad  tänker ni det här kan bero på? Å vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden TOABEKYMMER LÅGSTADIET
  • Anonym (Helena)
    Anonym (Bekymrad mamma) skrev 2025-09-21 21:27:19 följande:
    TOABEKYMMER LÅGSTADIET

Har en dotter som är blöjfri, kissar inte ned sig, MEN...
    Hon kan hålla dig 10h om hon är på skolan o fritids, vill inte gå på toa där..
    Pratat med dom o dom stöttar henne fint o hjälper till o påminna men hon gör inte på toa utan låtsas åt dom..

Hemma så får jag säga "gå å kissa" x antal ggr om dagen för att hon ska få "kissa ut sig" och " gå å prova bajsa"..

Tråkigt att behöva påminna o tjata, å i bland blir hon bråkig för hon inte vill (de förstår jag) men man vill ju henne bara väl..

Vad  tänker ni det här kan bero på? Å vad tycker ni jag ska göra?

Okej? men har du verkligen tänkt på varför hon vill hålla sig så länge? Jag menar, 10 timmar är inte lite ? det är nästan som att hon medvetet ignorerar kroppens signaler. Har du funderat på om det kanske handlar mer om kontroll eller oro än själva toalettbesöket? Barn kan ibland ?strejka? mot att göra saker på skoltoaletter om de känner sig osäkra, rädda för hygien, eller bara vill ha kontroll över sin kropp hemma.

Och är det verkligen rimligt att du ska behöva tjata om varje kiss och bajs hemma? Hon är trots allt blöjfri ? det borde vara hennes eget ansvar snart, inte ditt ständiga påminnande. Kanske det är dags att sluta tjata så mycket och låta konsekvenserna komma naturligt ? t.ex. att hon får gå med blöja på fritids (om det blir kris) eller att kläder blir våta ibland. Det låter kanske hårt, men barn lär sig väldigt snabbt när man slutar bära ansvaret åt dem hela tiden.

Har ni verkligen pratat med henne om varför hon inte vill gå på toaletten på skoltid? Eller nöjer ni er med att bara påminna och stödja utan att gå djupare? Det kan vara mer psykiskt än fysiskt ? och då räcker det inte med bara ?påminnelser? och ?prova bajsa?.

• Anonym (Leo)

Har ni varit i kontakt med läkare? Om inte skulle jag rekommendera det. Kanske via elevhälsan. Det bör undersökas varför hon gör så här. 

Fungerade det innan hon började skolan? I så fall har ni ju ett svar där. 

Visar hon några andra tecken på stress? 

Finns det någon känd funktionsnedsättning som adhd eller autism? Läs på om hur sånt visar sig hos flickor och fundera på om det kan stämma. 

• Anonym (Leo)

Det bör kollas upp att hon inte är förstoppad. 

Svar på tråden TOABEKYMMER LÅGSTADIET