• Anonym (Servitör)

Var tvungen idag

Hej jag jobbar på ett café och idag var det någon som spytt ner kundtoan och lämnat den. En gäst sa till chefen som också jobbar i caféet ibland som till slut bad mig göra det. Hela toan var riktigt äcklig i och utanpå och det luktade hemskt därinne. Jag ville inte göra det då jag är känslig för sådant men chefen gav order att jag skulle göra det. Mådde så dåligt och kräktes nästan i munnen. är nu också rädd att jag blivit smittad av någon kräksjuka. 

• Svar på tråden Var tvungen idag
  • Anonym (E)

Äckligt är det, jag tror dock inte att du behöver oroa dig över någon smitta.

Tyvärr är det ju så att någon måste ju städa upp det, har man fler toaletter så kan man kanske låsa en tills städare kommer men det är ju inte optimalt, jag hade en kollega på hotellet jag jobbade som fick moppa upp piss i korridoren en natt, en kompis som fick torka upp bajs i en provhytt, någon måste ju göra det och ibland är man den där någon

• Jesper f

Det bästa är att ha tillgång till munskydd och sk nitrat ( engångs ) handskar om man ska göra rent dylikt, och det är rimligt att arbetsgivaren står för det om man förävntas att städa upp sådant som potentiellt kan vara smittsamt.

Det smittsamma i en kräkla är inte kräklan i sig, utan det som du ev rör upp i luften som kan innehålla aerosoller som kan vara smittsamma.

Dock skulle jag misstänka att denna kräkla förmodligen beror på något annat än ren magsjuka, då man sällan ens kan gå ut om man har magsjuka, så sannolikt inte särskilt smittsamt - om än äckligt absolut. 

• Anonym (Servitör)
    Anonym (E) skrev 2025-09-22 13:36:36 följande:

Äckligt är det, jag tror dock inte att du behöver oroa dig över någon smitta.

Tyvärr är det ju så att någon måste ju städa upp det, har man fler toaletter så kan man kanske låsa en tills städare kommer men det är ju inte optimalt, jag hade en kollega på hotellet jag jobbade som fick moppa upp piss i korridoren en natt, en kompis som fick torka upp bajs i en provhytt, någon måste ju göra det och ibland är man den där någon

Undrar vad det är för knäppa människor som får för sig att utträtta sina behov på allmän plats
  • Anonym (E)
    Anonym (Servitör) skrev 2025-09-22 14:53:09 följande:
    Undrar vad det är för knäppa människor som får för sig att utträtta sina behov på allmän plats
    Alldeles för många tyvärr
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Servitör) skrev 2025-09-22 14:53:09 följande:
    När jag jobbade på ett cafe intill en tågstation fick vi tyvärr ofta städa upp efter fulla eller drogpåverkade människor som häckade inne på våra toaletter, som egentligen bara var menade för våra gäster.

Ibland kan ju barn också börja kräkas eller få plötslig diarre utan att de egentligen är sjuka, de kan bli åksjuka eller ha ätit alldeles för mycket eller fått magproblem av stress.
Svar på tråden Var tvungen idag