• Anonym (Co)

OBEHAGLIG GRANNE

Jag bor granne med en människa som har begått ett mord och hen har sonat sitt brott i fängelse i 10 år. Har även lyssnat på en podd om händelsen vilket var fruktansvärt skrämmande att lyssna på. Hen har ingen aning om att vi grannar vet om vad hen gjort men alla känner obehag över att hen bor på våran gård. Det har även framkommit att hen inte tycker om barn för enligt hen är barn bara högljudda och att dom skitar ner på gården,. större delen av oss består just av barnfamiljer. 
    Hur hade ni hanterat saken ?

• Svar på tråden OBEHAGLIG GRANNE
  • Anonym (Val)
    Anonym (Co) skrev 2025-09-22 09:49:49 följande:
    OBEHAGLIG GRANNE

Jag bor granne med en människa som har begått ett mord och hen har sonat sitt brott i fängelse i 10 år. Har även lyssnat på en podd om händelsen vilket var fruktansvärt skrämmande att lyssna på. Hen har ingen aning om att vi grannar vet om vad hen gjort men alla känner obehag över att hen bor på våran gård. Det har även framkommit att hen inte tycker om barn för enligt hen är barn bara högljudda och att dom skitar ner på gården,. större delen av oss består just av barnfamiljer. 

Två val:
    1) acceptera situationen. Personen har sonat sitt brott eftersom hen suttit av sitt straff. 
    2) sök efter nytt boende och flytta.
  • Anonym (Tadetkallt)

Har bott granne med både kriminella och en möradare och de umgicks mest i sina egna kretsar och störde inte oss "vanliga" nämnvärt. Dock var det jobbigt med deras missbruk och att de ofta förde liv i sina lägenheter,

• Anonym (xxx)
    Anonym (Co) skrev 2025-09-22 09:49:49 följande:
    OBEHAGLIG GRANNE

Vad ska du hantera?

Du behöver inte ha kontakt med honom. 
  • Anonym (E)

Jag hade väl undvikit att umgås med honom men att han bara bor där går ju inte att göra något åt, vem vet, han kanske är helomvänd idag.

Sen ska ni nog undvika att diskutera med grannarna, bara för att han nämnt till någon att de är högljudda så betyder ju inte det att han kommer försöka hugga ihjäl hela huset.

Vi har en dömd pedofil (barnporr på datorn år 2012) på vår gata, när grannen bredvid fick höra om det så åkte det upp ett högt staket fort som fan, jag visste vilket hus det var men visste inte vem som bodde där, maken hjälpte en granne med bbilenför någon vecka sen, sen såg han vilket hus det var och självklart var det ju det huset, jag vinkar när han åker förbi som jag gör med alla andra grannar men barnen vet att de ska inte har något där att göra

• Anonym (Dan)

Dömda brottslingar är väl en sak. Men man är varken sämre människa och inte heller är det olagligt att inte gilla barn. Varför har en del föräldrar så svårt att förstå detta? Alla älskar inte barn, det får du lära dig acceptera.

Jag tycker mitt område blivit stökigare sedan allt fler barn tagit över. Ungar som är ute gallskriker sent på kvällarna etc. Problemet idag är väl avsaknaden av uppfostran. Föräldrar är heller kompisar med sina barn. Än dn vuxna. Många verkar ha betydligt mindre att göra dessutom, än när jag växte upp. Hänger på McDonalds till stängningstid, kör runt i EPA traktorer och spelar hög musik intill morgontimmarna. Alltså, att bo tillsammans innebär att man lär sig att visa hänsyn och beter sig på ett bra sätt för allas trevnad.

Det du kan göra är väl att flytta, jag hade då inte velat bo granne med en dömd mördare eller dömd brottsling. Däremot tycker jag "vanliga" grannar som flyttar in. Ska bete sig när dom kommer som nyinflyttade. Det flyttar jag inte för. Då får dom göra det. Har bott längst på min gård dessutom.

• Anonym (A)

Du behöver inte ha kontakt med personen.

Svar på tråden OBEHAGLIG GRANNE