• Anonym (Y)

Varför blir fogarna missfärgade?

Rengjorde i helgen och nu ser de redan ut såhär, varför. Bifogar både rena och missfärgade fogar. 
  • Svar på tråden Varför blir fogarna missfärgade?
  • Anonym (x)

Har samma problem i två stora badrum. Saknar plastmatta som bara är att svabba av faktiskt.

• Anonym (Hm)

Här är en till med samma problem. Har gett upp helt ärligt. Följer tråden om någon har en magisk lösning 

• Anonym (ggg)

Fogarna är porösa och suger upp t.ex. tvålrester.

• Anonym (x)

Tittat lite på fogförsegling och fogfärg som ska göra fogarna mer lättstädade. Någon som provat?

• Kvittning
    Anonym (x) skrev 2025-09-22 23:56:00 följande:

Tittat lite på fogförsegling och fogfärg som ska göra fogarna mer lättstädade. Någon som provat?

Jag har använt fogförsegling på mindre ytor och tyckt det funkat superbra. Vid spisen och på en bänk där det spilldes hejvilt så som det görs på bänkar och behövde aldrig göra någon särskild rengöring. 

skulle dock inte orka sätta det på en större yta. och vet inte hur det fungerar i tex duschen där det kommer väldigt mycket vatten och tvål mm. 
  • Anonym (x)
    Kvittning skrev 2025-09-23 20:57:09 följande:
    Jag har använt fogförsegling på mindre ytor och tyckt det funkat superbra. Vid spisen och på en bänk där det spilldes hejvilt så som det görs på bänkar och behövde aldrig göra någon särskild rengöring. 

skulle dock inte orka sätta det på en större yta. och vet inte hur det fungerar i tex duschen där det kommer väldigt mycket vatten och tvål mm. 
    Varför skulle du inte orka sätta det på en större yta? Vet knappt vad det är utan har bara googlat
  • Kvittning

Det var typ 15 år sedan, men har för mig att jag pillade en del med att dra det i fogarna och inte bara slabbade på så tog lite tid. Beror ju lite på hur mycket jobb man orkar lägga ned också. Både vad gäller noggrannheten och ytan. 

• Anonym (Hmm)

Bor du i ett område med hårt vatten?
    Kalken i vattnet reagerar med tvålen och bildar kalktvål. Skrapa med nageln i fog och på plattor och se om du får en vit beläggning på nageln.
    Städa aldrig torra fogar med surt kem - det eroderar fogen på sikt.
    Om du ska använda sur produkt - börja med att mätta fogarna med vatten. Kör först en alkalisk produkt mot hudfett och tvål/balsam.
    Sedan kan du använda en sur produkt om det behövs, mycket av kalken sitter i kalktvålen och försvinner med den alkaliska produkten.
    Viktigt - ett misstag många gör i badrum - använd aldrig sur produkt ihop med klorin. Det bildas klorgas vilket är mycket farligt t.o.m dödligt om du får i dig för mycket.

Kan vara bilderna men jag såg nog ingen enorm skillnad .....

• Anonym (Y)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-24 10:46:19 följande:

Bor du i ett område med hårt vatten?
    Kalken i vattnet reagerar med tvålen och bildar kalktvål. Skrapa med nageln i fog och på plattor och se om du får en vit beläggning på nageln.
    Städa aldrig torra fogar med surt kem - det eroderar fogen på sikt.
    Om du ska använda sur produkt - börja med att mätta fogarna med vatten. Kör först en alkalisk produkt mot hudfett och tvål/balsam.
    Sedan kan du använda en sur produkt om det behövs, mycket av kalken sitter i kalktvålen och försvinner med den alkaliska produkten.
    Viktigt - ett misstag många gör i badrum - använd aldrig sur produkt ihop med klorin. Det bildas klorgas vilket är mycket farligt t.o.m dödligt om du får i dig för mycket.

Kan vara bilderna men jag såg nog ingen enorm skillnad .....

Där är ingen enorm skillnad då det bara vara 2 dagar mellan städ och att jag kunde se en svag rostbrun missfärgning igen. 

kan du ge exempel på en alkalisk produkt? Har kört med häxan mot kalk. Nu senast skrubbade jag först med bikarbonat och borste. Tog sen även en runda med mögeltvätt. Ja du hör ju att jag verkligen kämpar 😅

• Anonym (Hmm)

En alkalisk produkt ligger på ca 9 och uppåt på Ph-skalan och sådana medel är "fettlösande" Alltså mer än handdiskmedel som är neutrala på Ph-skalan.
    Om beläggningen är rostbrun/rödaktig kan det vara rödmögel.
    En kakel eller klinkerplatta har en ytbeläggning där inte möglet kommer igenom.
    Fogen är däremot inte vattentät - vatten kan tränga ner och ev mögel kan då också tränga upp och synas.
    Vad för mögeltvätt använde du? Är det ett gammalt badrum?
    Det effektivaste mot mögel är klor, alkohol och ånga.
    Har du mögel under plattorna kommer det att fortsätta visa sig i fogarna eftersom det är där det kan tränga upp.

Är fogarna i jämnhöjd med plattorna eller buktar de nedåt som ett dike?

• Anonym (Y)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-24 12:28:13 följande:

En alkalisk produkt ligger på ca 9 och uppåt på Ph-skalan och sådana medel är "fettlösande" Alltså mer än handdiskmedel som är neutrala på Ph-skalan.
    Om beläggningen är rostbrun/rödaktig kan det vara rödmögel.
    En kakel eller klinkerplatta har en ytbeläggning där inte möglet kommer igenom.
    Fogen är däremot inte vattentät - vatten kan tränga ner och ev mögel kan då också tränga upp och synas.
    Vad för mögeltvätt använde du? Är det ett gammalt badrum?
    Det effektivaste mot mögel är klor, alkohol och ånga.
    Har du mögel under plattorna kommer det att fortsätta visa sig i fogarna eftersom det är där det kan tränga upp.

Är fogarna i jämnhöjd med plattorna eller buktar de nedåt som ett dike?

Badrummet är från 2015, så 10 år. Jag tror det är denna jag har. Hur rött ska det vara för att vara rödmögel? Kan jag göra några tester? 
  • Anonym (Hmm)

Hittar inte mycket relevant information om produkten. Dock blev jag nästan mörkrädd när jag läste säkerhetsföreskrifter. Den är riktigt miljöfarlig och frätande på hud. Man ska INTE få den i ögonen.
    De rekommenderar skumvarianten "för mindre stickande lukt"
    Inget jag skulle använda!

cdn.hg.eu/media/moglcdmn/0563200105039.pdf
    Se rutan längst ner till höger

Svar på tråden Varför blir fogarna missfärgade?