Anonym (Sally) skrev 2025-09-23 11:24:24 följande:
Ja knepigt det där.
Bor man så pass isolerat krävs det större engagemang från er vuxna att stimulera barnen.
Bor man som vi har ju barnen jämnåriga barn i sin omgivning att leka med vilket jag ser ett otroligt värde i, inte bara att de stimulerar varandra utan lär sig turtagning och hur man integrerar med andra utom sin familj.
Inget ont mot er livsstil utan det är min långvariga erfarenhet.
Bor ni på landet antar jag att ni kanske har en hel del att plocka och fixa utomhus och barn älskar ju att få delta i sådant vi vuxna gör. Kanske att de inkluderas även i det praktiska inomhus.
Kolla upp på nätet om du kan hitta någon pedagogisk bok som kan passa er, finns säkert massor av bra litteratur med konkreta tips.
Är tanken att du ska vara hemma med barnen l Kommaänge?
Alltså de går ju på förskola. Så jag är inte direkt oroad över hur de lär sig interagera. Fördelen med som vi bor är att de får vara med oss ute mycket, det är lugnt och säkert ute och skogen är nära för motorik och lek. Så vi har valt det före staden med av många skäl.
Men just vintern med små barn kräver mer eftersom utetiden är knepigare då här.
Vi involverar dem redan ute, stora hjälper att gräva, plantera och såga grenar (med pappan nära) och klippa gräs. Lilla plockar kottar och vattnar. Vi plockar bär och sånt.
Men det är just tips på roliga saker inne jag söker.