• Anonym (Hjälp)

För tidig pubertet? 7.5 år

Hej,
    hoppas att det finns någon jag kan bolla lite tankar med. Misstänker att min dotter ev är i/kan hamna i sk för tidig pubertet. Hon har luktat lite vuxensvett från och till (ibland gör hon det ibland inte om hon inte använt deo. Hon kan glömma deo en vecka och luktar ingenting, duschar varannan dag. Andra dagar luktar hon, ofta om hon varit nervös eller väldigt varm), hon har inte direkt utvecklat bröst men tycker är själva vårtgården är lite större å det senaste men fortfarande platt.  Nu sa hon idag att hon ?har lite hår på snippan?. Jag har inte sett något hår men jag har inte stirrat på nära håll såklart så jag gissar att det då är ytterst lite. Hon är lite mer än 7.5 år, fyller 8 i januari. Det jag undrar är om jag bör söka vård? Hur pratar man med henne om detta utan att hon ska känna att det är något fel på henne? Och bör jag försöka undersöka om det finns tydliga tecken ex hår på snippan? Känns ju jättekonstigt att be att få titta. Någon i liknande sist? Hon har alltid varit + 2 på kurvan på både längd och vikt. Hon är ingen tunnis men inte direkt rund heller, platt mage och inget ?löst fett?.

• Svar på tråden För tidig pubertet? 7.5 år
  • Anonym (Ida)

Om hon nu är påväg att utvecklas, så är det väl inget att söka vård för?

• Anonym (Sök)

Jag har inte så mycket erfarenhet, men har sett en dokumentär för länge sedan om för tidigt pubertet och en jobbar kompis fick sin mens när hon var 8!! år. Så tycker absolut du ska söka för det. Sjukvården kan ibland bromsa det några år.

• MsM84

En snabb googling säger att man bör kontakta vården - vc eller skolsköterska om man misstänker pubertet innan 8 års ålder.

• Anonym (B)

En av mina vänners dotter hamnade tidigt i puberteten och då tog dom kontakt med primärvården. Man kan bromsa det vid behov om det nu är så att just din dotter har hamnat där. Är inte jättekul att börja få bröst och mens långt före alla andra. Mina vänner valde att inte ta mediciner. Min väns dotter fick mens när hon blev 9 år.  

• Anonym (Agera)

Snäll, agera, för din dotters skull. Det är absolut inte en bra idé att bli "kvinna" vid 8, vet jag av erfarenhet. 

• Anonym (Ellen)

Ja, ni bör söka vård. Det går att bromsa så att hon kan få en vanlig barndom. 

• McIris

Ingen fara!! Ta det lugnt!

Min nu 16-åring hade samma i den åldern! I 7-års ålderm kunde hon lukta som en byggarbetare och fick hår på snippan. Inte mycket, ngr hårstrån. Vi gick till skolsköterskan som berättade att det inte har med kvinnlig pubertet att göra. Svett och hår kommer från manliga hormoner. Det är Östrogen som startar den kvinnliga puberteten. Vissa flickor har överskott av Testostero utan att det är nåt fel.

Hon kom in i vanlig pubertet i 5:an och fick mens i 6:an. Så inga konstighete.

Svar på tråden För tidig pubertet? 7.5 år