• Anonym (Blir fattig)

Går det att leva på 9.000/ mån

Ja, som rubriken lyder. Jag skulle behöva leva på 9.000/ månad i ungefär två år. Eftersom att tiden är begränsad behöver jag inte göra större inköp/ investeringar under den här tiden, och kommer inte att behöva spara. Har däremot buffert/ spar på 200.000 om något skulle krisa, men vill helst inte röra de pengarna.

Summan är efter avdrag för boendekostnader inklusive el och hemförsäkring, men exklusive allt annat som mobilabonnemang, mat mm.

Så går det? Hur knapert blir det? Någon här som lever på liknande summor?

• Svar på tråden Går det att leva på 9.000/ mån
  • Anonym (f)

Hur menar du att det skulle vara svårt?

• Anonym (Blir fattig)
    Anonym (f) skrev 2025-09-23 22:15:18 följande:

Hur menar du att det skulle vara svårt?

Jag tycker att varenda krona går åt som det är idag, och idag har jag kvar runt 18.000 efter boendekostnader. Tycker inte heller att jag är någon shopoholic även fast jag ser att jag kommer att behöva dra ned kraftigt på kläder, hudvård, hårvård och smink. Lägger även ca 4000 på bensin, vilket kan dras ned på även om jag tror att kostnaden för kommunikation med tåg och buss inte heller blir direkt gratis.

Hur mycket lever du på?
  • Anonym (Stefan)

Dvs du har 9000 rent att slösa bort på mat, nöjen och övriga utgifter?  

Ser inte att det skulle vara en särskilt stor utmaning. Allt handlar väl om prioriteringar och hur du är van att leva.  Är du van att kunna köpa allt du behöver utan att titta på priset kanske du får en spännande tid framför dig med en dyr överraskning på köpet... eller så är du prismedveten och har koll och då är detta en icke-fråga... 

• Anonym (f)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-23 22:21:05 följande:
    Hur mycket lever du på?
    Försörjningsstöd. Vilket gör att jag har betydligt mindre att röra mig med.
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-23 22:21:05 följande:
    Jag tycker att varenda krona går åt som det är idag, och idag har jag kvar runt 18.000 efter boendekostnader. Tycker inte heller att jag är någon shopoholic även fast jag ser att jag kommer att behöva dra ned kraftigt på kläder, hudvård, hårvård och smink. Lägger även ca 4000 på bensin, vilket kan dras ned på även om jag tror att kostnaden för kommunikation med tåg och buss inte heller blir direkt gratis.

Hur mycket lever du på?
    Du behöver lägga upp en budget och skaffa dig koll innan du börjar och bli mer medveten.om vad saker faktiskt kostar. Och lära dig att vissa priser och utgifter inte är rimliga i proportion till din inkomst. 
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Stefan) skrev 2025-09-23 22:22:39 följande:

Dvs du har 9000 rent att slösa bort på mat, nöjen och övriga utgifter?  

Ser inte att det skulle vara en särskilt stor utmaning. Allt handlar väl om prioriteringar och hur du är van att leva.  Är du van att kunna köpa allt du behöver utan att titta på priset kanske du får en spännande tid framför dig med en dyr överraskning på köpet... eller så är du prismedveten och har koll och då är detta en icke-fråga... 

Så bra!

Inta van att kunna köpa allt utan eftertanke, men van att kunna köpa sådant jag vill ha ändå även om det finns begränsningar också idag.

Samtidigt handlar det om en begränsad tidsperiod som sagt, och de dyraste förbrukningsvarorna som hudkrämer mm behöver jag inte ersätta under den här tiden. Åtminstone inte alla av dem.

Köper idag dyr mat, där unnar jag mig helt enkelt vad jag är sugen på. Samtidigt sällan eller knappt aldrig att jag äter ute.

Men låter ju väldigt positivt det ni skriver.
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (f) skrev 2025-09-23 22:23:12 följande:
    Försörjningsstöd. Vilket gör att jag har betydligt mindre att röra mig med.
    Ok, men då ska väl också jag kunna klara det. Tack!
  • Anonym (Blir fattig)
    Anonym (Stefan) skrev 2025-09-23 22:27:26 följande:
    Du behöver lägga upp en budget och skaffa dig koll innan du börjar och bli mer medveten.om vad saker faktiskt kostar. Och lära dig att vissa priser och utgifter inte är rimliga i proportion till din inkomst. 
    Ja... Är nog lika bra att börja direkt, skadar ju inte heller om jag har lite mer sparat tills det är dags. Får nog sälja bilen. Eller tror du det går att ha kvar den? Försäkring och skatt ligger på ca 2000/ år totalt, men reparerar den med jämna mellanrum och skickar på rekond.
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (Blir fattig) skrev 2025-09-23 22:43:32 följande:
    Ja... Är nog lika bra att börja direkt, skadar ju inte heller om jag har lite mer sparat tills det är dags. Får nog sälja bilen. Eller tror du det går att ha kvar den? Försäkring och skatt ligger på ca 2000/ år totalt, men reparerar den med jämna mellanrum och skickar på rekond.
    Sälja bilen behöver du inte göra men se över din användning av den och även här prioritera ditt körande. Finns ingen anledning till höga bensinkostnader även i vanliga fall med din ordinarie inkomst .  Att låta bilen stå  då och då och ta bussen ibland kan vara mycket mer ekonomiskt än köra överallt du ändå har nära till. 
    Väldigt mycket av dina utgifter är väl mer fula ovanor helt ärligt.  
    Drar du ner på onödigt slösande har du råd utan problem att serva bilen när du behöver.   
  • Anonym (Nicole)

Om 18.000 gått åt tidigare lär du få ändra dina vanor om du ska klara dig på hälften utan att behöva ta av sparkapitalet. Klart du kan klara det men börja med att göra en budget. 

Jag har samma belopp kvar efter boendekostnad. Har hus, bil och hund.

Svar på tråden Går det att leva på 9.000/ mån