• Anonym (Maman)

4-åring som blivit mer arr och utåtagerande på förskola?

Nån annan som haft det så? Mitt barn har varit klassiskt så "trots hemma, lugnet själv på förskola" i ett par år nu. 

Men nu vid 4 har barnet börjat visa mer känslor och ilska och utåtagerande känslor även på förskolan. 

En del av mig tycker att det är bra att inte hela tiden hålla igen och trycka tillbaka känslor på förskola. Och att det kanske är ett tecken att barnet också känner sig lite tryggare där.

Men en annan del av mig tycker att det känns sent att börja bli mer "sur" nu och visa det öppet med där. 

Hur skulle ni tänkt kring en sån förändring?

• Svar på tråden 4-åring som blivit mer arr och utåtagerande på förskola?
  • Anonym (Looo)

Jag funderar på om något hänt som stressar barnet. Har barnen börjat leka mer MED varandra än bredvid varandra och det är jobbigt av någon anledning? Ställs det krav på barnen nu som inte fanns tidigare och som är lite för svåra? Ändringar i barngruppen? Personalbyte? 

• Anonym (Maman)
    Anonym (Looo) skrev 2025-09-24 16:44:33 följande:

Jag funderar på om något hänt som stressar barnet. Har barnen börjat leka mer MED varandra än bredvid varandra och det är jobbigt av någon anledning? Ställs det krav på barnen nu som inte fanns tidigare och som är lite för svåra? Ändringar i barngruppen? Personalbyte? 

Jo, jag tror allt egentligen. De leker mer med varann än bredvid helt klart. Och det har varit ändringar i personalgruppen, barngruppen och upplägget på förskolan som gjort dagarna mer olika varann.
  • Anonym (Looo)
    Anonym (Maman) skrev 2025-09-24 16:49:57 följande:

Jo, jag tror allt egentligen. De leker mer med varann än bredvid helt klart. Och det har varit ändringar i personalgruppen, barngruppen och upplägget på förskolan som gjort dagarna mer olika varann.
    Om det är ganska nytt, det här, så kan ni kanske ge det lite tid och se om han vänjer sig vid det nya. Du kan ju prata med personalen och be dem ha ett extra öga på hur han funkar med de andra barnen, så att de har lite koll om han behöver lite stöd för att leken ska bli bra. 
Svar på tråden 4-åring som blivit mer arr och utåtagerande på förskola?