Pappa i fängelse, berätta för kompisar ?
Min dotter som är i 10-årsåldern har en pappa som nyligen har fått ett ganska långt fängelsestraff (narkotikarelaterat). Efter diskussioner med socialtjänst, vänner och familj har jag sagt som det är till henne. Han har träffat henne då och då men inte varit med så mycket i bilden egentligen (innan det här alltså). Vi är inte ovänner utan det har varit vänskapligt när vi har setts och han hade skaffat ny familj med ett barn till också. Han har skrivit några brev från häktet och vi har kontakt med hans mamma.
Jag var själv lite strulig med en del festande när jag och pappan var tillsammans (för över 10 år sedan) och det tog slut redan när jag var gravid. Nu har jag en ny sambo och två barn till , är mammaledig nu och vi lever väl ett ganska vanligt liv. Jag dricker inte ens alkohol nu mer än kanske ett glas bubbel på födelsedagar och liknande (inte för att det är något fel att göra det). Dottern går i en skola där de flesta är väldigt vanliga , medelklass och en del kompisar kanske övre medellklass.
Det jag har funderat på är ju vad kompisarnas föräldrar kommer tycka om oss om de får veta der .. Hur ska man hantera det, ska jag säga att hon får berätta för kompisarna om hon vill och att hon får välja själv ? Eller säga att hon inte behöver berätta? Hur hade ni reagerat om ni fick veta det om erat barns kompis? Vill ju inte att någon inte ska vilja att deras barn umgås med henne.
Tacksam för råd!