• Anonym (Ny mamma)

Bebis kan inte sova på rygg

Min bebis kan inte sova på rygg. Så fort han läggs ner (i sovande tillstånd) börjar han dra ihop sina ben och rör sig jättemycket tills det kommer ut gaser och det slutar alltid med att han vaknar kort därefter. detta är ett stort problem då alla rekommendationer säger att spädbarn ska sova på rygg. 

någon annan som har erfarenhet av detta? Är orolig och förstår inte vad det kan vara. Tagit upp det med BVC som inte ger något större gehör.

• Svar på tråden Bebis kan inte sova på rygg
  • Timon

Varför kan inte ett barn sova i andra positioner? Jag har sovit på mage hela mitt liv. Många sover på sidan. Vad är problemet?

• Anonym (Ninni)
    Timon skrev 2025-09-29 06:13:56 följande:

Varför kan inte ett barn sova i andra positioner? Jag har sovit på mage hela mitt liv. Många sover på sidan. Vad är problemet?

Från mitten av 1900-talet (tror jag) fram till början av 1990-talet rekommenderades föräldrar att lägga bebisar på mage. Det resulterade i att mängden bebisar som dog oförklarligt ökade. På 1990-talet upptäckte man att sova på mage ökade risken för plötslig spädbarnsdöd. Man gav då rådet att bebisar ska sova på rygg och efter det minskade antalet döda bebisar dramatiskt. Anledningen ska vara att andningsvägarna hålls mer fria om bebisen sover på rygg. 

• Anonym (Ny mamma)

Som ovan skriver så är det inte rekommenderat att spädbarn sover annat än på rygg. Och även om så vore fallet att han sov på sidan så vill man som förälder väl veta grundproblemet. Dvs vad är det som gör att han inte kan sova på rygg. Jag frågade om någon hade upplevt samma sak med sitt barn då jag är tveksam till att det skulle vara ?normalt? 

Svar på tråden Bebis kan inte sova på rygg