• Anonym (Tandvärk igen)

Har du TMD? Tand-och käkproblem.

Jag letar efter någon som arbetar inom tandvården och vet mycket om TMD och människor som lider av samma problem som jag, dvs ont i tänderna och käkproblem. 

Vad har ni för symptom? 
    Hur har ni fått hjälp?
    Hur länge har ni haft era problem?
    Vet ni vad era problem grundade sig i?
    Har ni behövt göra stora ingrepp som käkoperationer, ingrepp på tänderna etc?

Lite om mig själv; jag har i åratal dragits med tandpressning och värk i både käkar och tänder. Jag har haft bettskena en stor del av tiden. 
    Värken i tänderna är ofta så stor att jag på allvar tror att jag har spräckt en tand, nerver håller på att dö osv men tandläkarna hittar inget uppenbart fel. 

(Fortsätter i inlägg 1 då jag inte ser min text längre i formatet här.)

• Svar på tråden Har du TMD? Tand-och käkproblem.
  • Anonym (Tandvärk igen)

Just nu är jag inne på vecka 4 av att höger käke har gjort ont och vissa av dessa dagar så har nedre käken dragit snett när jag har gapat stort. Ibland när jag har öppnat munnnen lite mer än normalt så har det blixtrat till i käken. Det känns som att det spänner liksom och smärtar lite i käken från örat fram till framtänderna. Den där muskeln med långt namn vid käken/örat har gjort ont när jag har tryckt på den. 

Det värsta är nog ändå tandvärken i min sista tuggtand som verkar bli värre varje vecka av dessa fyra veckor fast själva värken i käken har avtagit ganska mycket.

Tandläkaren såg inget uppenbart fel för några dagar sen vid röntgen, kall luft, knackandes på den och vad han nu gjorde mer på både den tanden och tänderna intill och ovanför. 

Tandvärken kommer och går under dagen utan uppenbar orsak. Som igår var det okej fram till klockan 14 men sen värkte det till läggdags. Jag åt och drack bara ljummen och mjuk mat och tuggar inte på den sidan alls igen sen en månad tillbaka. Jag hade även en värmekudde på den sidan i ett par timmar totalt igår men det hjälpte inte heller. 

Så just nu är jag ledsen och rädd för att jag har något stort problem med tanden trots allt och så uppgiven för att jag nästan alltid har problem med tänderna. Är det inte en eller ett par tänder så är det en andra tänder. Det tar liksom aldrig slut. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag hoppas att vi kan få igång en sorts stödgrupp här och byta erfarenheter och stötta varandra. 

• Anonym (Tandvärk igen)
    Anonym (Tandvärk igen) skrev 2025-09-29 16:37:35 följande:

Tandläkaren såg inget uppenbart fel för några dagar sen vid röntgen, kall luft, knackandes på den och vad han nu gjorde mer på både den tanden och tänderna intill och ovanför. 

Glömde skriva att tanden värkte i 8 timmar efter undersökningen men jag vet inte om det var pga att han härjade lite med den eller om det var för att den hade värkt ändå. 
Svar på tråden Har du TMD? Tand-och käkproblem.