• Anonym (Tandvärk igen)

Har du TMD? Tand-och käkproblem.

Jag letar efter någon som arbetar inom tandvården och vet mycket om TMD och människor som lider av samma problem som jag, dvs ont i tänderna och käkproblem. 

Vad har ni för symptom? 
    Hur har ni fått hjälp?
    Hur länge har ni haft era problem?
    Vet ni vad era problem grundade sig i?
    Har ni behövt göra stora ingrepp som käkoperationer, ingrepp på tänderna etc?

Lite om mig själv; jag har i åratal dragits med tandpressning och värk i både käkar och tänder. Jag har haft bettskena en stor del av tiden. 
    Värken i tänderna är ofta så stor att jag på allvar tror att jag har spräckt en tand, nerver håller på att dö osv men tandläkarna hittar inget uppenbart fel. 

(Fortsätter i inlägg 1 då jag inte ser min text längre i formatet här.)

• Svar på tråden Har du TMD? Tand-och käkproblem.
  • Anonym (Tandvärk igen)

Just nu är jag inne på vecka 4 av att höger käke har gjort ont och vissa av dessa dagar så har nedre käken dragit snett när jag har gapat stort. Ibland när jag har öppnat munnnen lite mer än normalt så har det blixtrat till i käken. Det känns som att det spänner liksom och smärtar lite i käken från örat fram till framtänderna. Den där muskeln med långt namn vid käken/örat har gjort ont när jag har tryckt på den. 

Det värsta är nog ändå tandvärken i min sista tuggtand som verkar bli värre varje vecka av dessa fyra veckor fast själva värken i käken har avtagit ganska mycket.

Tandläkaren såg inget uppenbart fel för några dagar sen vid röntgen, kall luft, knackandes på den och vad han nu gjorde mer på både den tanden och tänderna intill och ovanför. 

Tandvärken kommer och går under dagen utan uppenbar orsak. Som igår var det okej fram till klockan 14 men sen värkte det till läggdags. Jag åt och drack bara ljummen och mjuk mat och tuggar inte på den sidan alls igen sen en månad tillbaka. Jag hade även en värmekudde på den sidan i ett par timmar totalt igår men det hjälpte inte heller. 

Så just nu är jag ledsen och rädd för att jag har något stort problem med tanden trots allt och så uppgiven för att jag nästan alltid har problem med tänderna. Är det inte en eller ett par tänder så är det en andra tänder. Det tar liksom aldrig slut. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag hoppas att vi kan få igång en sorts stödgrupp här och byta erfarenheter och stötta varandra. 

• Anonym (Tandvärk igen)
    Anonym (Tandvärk igen) skrev 2025-09-29 16:37:35 följande:

Tandläkaren såg inget uppenbart fel för några dagar sen vid röntgen, kall luft, knackandes på den och vad han nu gjorde mer på både den tanden och tänderna intill och ovanför. 

Glömde skriva att tanden värkte i 8 timmar efter undersökningen men jag vet inte om det var pga att han härjade lite med den eller om det var för att den hade värkt ändå. 
  • Anonym (Tandvärk igen)

Kom igen, någon med liknande problem måste finnas här? 

• Anonym (Grodan)

Jag vet inte om jag kanske har något liknande?
    Jag har haft problem med min käke och mina tänder i flera år, ca 7 år tror jag? 
    Min käke kan göra väldigt ont, och smärtan går som upp i tänderna (speciellt på vänster sida för mig). Det känns som att något är fel med tänderna, och nästan som att tänderna ska lossna. Men jag har varit hos olika tandläkare och ingen har hittat något som är fel!
    Det kommer och går, och när det blossar upp och är som värst så har jag så ont så att jag börjar gråta. 

Ber om ursäkt om du sökte efter något helt annat svar. Det är typ första gången jag kan känna igen mig i någon annans upplevelse om just käk- och tandproblem på det här sättet. 

• Anonym (Tandvärk igen)
    Anonym (Grodan) skrev 2025-10-01 21:46:59 följande:

Jag vet inte om jag kanske har något liknande?
    Jag har haft problem med min käke och mina tänder i flera år, ca 7 år tror jag? 
    Min käke kan göra väldigt ont, och smärtan går som upp i tänderna (speciellt på vänster sida för mig). Det känns som att något är fel med tänderna, och nästan som att tänderna ska lossna. Men jag har varit hos olika tandläkare och ingen har hittat något som är fel!
    Det kommer och går, och när det blossar upp och är som värst så har jag så ont så att jag börjar gråta. 

Ber om ursäkt om du sökte efter något helt annat svar. Det är typ första gången jag kan känna igen mig i någon annans upplevelse om just käk- och tandproblem på det här sättet. 

Hej! Välkommen! Jag blev så glad att du skrev. Skriv vad du vill för man vet aldrig vad man kan lära sig.  

Är det under eller överkäke oftast för dig?  Hur länge håller dina skov i sig? När du har tandvärk är det så illa att du tror att du måste göra något stort ingrepp på en eller flera tänder? Brukar du ha ont i en tand eller flera stycken åt gången eller växlar det också? Har du bettskena? Många frågor blev det men svara på det du orkar. 

Jag är själv inne på fjärde veckan just nu med smärta.
  • Anonym (Tandvärk igen)

Händer det dig Grodan eller någon annan som läser att käken liksom snubblar till ibland helt utan orsak? Tänk er att man snubblar med en fot och vrickar till den fast i det här fallet så är det käkarna som plötsligt vrickas liksom? Det händer utan att jag tuggar på något utan jag kan göra ingenting och så bara händer det. Jättskumt och jag förstår inte hur eller varför det händer. 

Och Grodan om du vill fråga mig om något så får du självklart göra det.

• Anonym (Grodan)
    Anonym (Tandvärk igen) skrev 2025-10-01 22:19:43 följande:
    Hej! Välkommen! Jag blev så glad att du skrev. Skriv vad du vill för man vet aldrig vad man kan lära sig.  

Är det under eller överkäke oftast för dig?  Hur länge håller dina skov i sig? När du har tandvärk är det så illa att du tror att du måste göra något stort ingrepp på en eller flera tänder? Brukar du ha ont i en tand eller flera stycken åt gången eller växlar det också? Har du bettskena? Många frågor blev det men svara på det du orkar. 

Jag är själv inne på fjärde veckan just nu med smärta.
    För mig är det mestadels i underkäken och det kan hålla i sig i allt från några dagar till flera veckor, och det har varit återkommande i flera flera år som sagt. Oftast känns det som att det utgår från en tand, men smärtan brukar ändå stråla ut så att jag ont i hela området. 
    Och jag har också bettskena, för att jag tydligen trycker ihop mina tänder då jag sover. Är osäker på om bettskenan hjälper något mot mina problem dock? 
    För mig hjälper inte smärtlindrande heller något särskilt, hur är det för dig? Jag har till och med provat starkare receptbelagda smärtstillande men det hjälpte inget alls! :(
    Har du fått någon hjälp från vården? Jag har i princip gett upp, har sökt vård så många gånger men de avslutar mitt ärende så fort de undersökt mig och inte hittat något..
  • Anonym (Tandvärk igen)
    Anonym (Grodan) skrev 2025-10-02 21:01:29 följande:
    För mig är det mestadels i underkäken och det kan hålla i sig i allt från några dagar till flera veckor, och det har varit återkommande i flera flera år som sagt. Oftast känns det som att det utgår från en tand, men smärtan brukar ändå stråla ut så att jag ont i hela området. 
    Och jag har också bettskena, för att jag tydligen trycker ihop mina tänder då jag sover. Är osäker på om bettskenan hjälper något mot mina problem dock? 
    För mig hjälper inte smärtlindrande heller något särskilt, hur är det för dig? Jag har till och med provat starkare receptbelagda smärtstillande men det hjälpte inget alls! :(
    Har du fått någon hjälp från vården? Jag har i princip gett upp, har sökt vård så många gånger men de avslutar mitt ärende så fort de undersökt mig och inte hittat något..
    Tack för din beskrivning. Mycket låter ungefär som mina problem. Så du pressar också mer än gnisslar? Jag trycker också ihop tänderna/käkarna. 

Bettskenan hjälper inte för pressning och gnissling så att man slutar med det men det skyddar ju tänderna (mer) från skador än att inte ha den. Jag hade mer ont utan bettskenan.  Tyvärr så får jag fortfarande ont ändå trots skena i perioder men finner lite tröst i att tänderna skyddas mer iaf. 

Jag har aldrig tagit medicin för det så jag kan inte hjälpa dig där men det låter ju hemskt att inte ens receptbelagda hjälper. 

Med vård menar du tandläkare då eller även läkare? Jag har varit till ett flertal tandläkare men alla står handfallna och säger bara att jag ska använda bettskenan, slappna av och träna lite för att kunna slappna av. Jag är avslappnad! Jag har ingen stress! säger jag gång på gång. Hur är det med dig? Har du stress? Har du mardrömmar förresten? Det har jag och undrar om det bidrar till pressningen eftersom att kroppen ju måste stressas av det. 

Under dessa fyra veckor så har det pulserat och känts lite i tanden efter att jag går en rask promenad. Lite oroväckande men tandläkaren såg ju inget fel på tanden så jag hoppas verkligen att den inte har något fel. 

Jag funderar på att gå till en neurolog men även en TMD tandläkare om det ens finns. 

Jag har ont i käkbenet när jag trycker på det på höger sida och inte bara i den där muskeln vid örat/kinden som jag har haft förut. (Menar med käkbenet från örat ändå till framtänderna vid hakan.)
    Har du nånsin haft ont i själva käkbenet när du trycker på det? 

Nu blev det långt igen... sorry... jag är så glad att ha hittat någon att bolla lite med. 

Just ja, har du gjort stora lagningar i dina tänder som kronor och rotfyllningar t ex? Jag tänkte om det isf har bidragit till att du pressar tänder? 
  • Anonym (Tandvärk igen)

Det är jag igen Oskyldig som måste fråga om du känner igen dig; borstade för 10 minuter sen med Oral B eltandborste och känner av tanden efter det. Ska inte säga att det gör ont men jag känner av att jag har en tand där och jag känner ju inga andra tänder.

Har du nånsin så fast det inte är något fel på tanden? Jag blir ju orolig att det är något ändå trots att tandläkaren inte hittade något förra veckan. 

• Anonym (Tandvärk igen)

Grodan, reagerar dina tänder på varm och kall mat och dryck när du har dina skov? 

Ibland tycker jag att tanden reagerar på kall mat som ligger kvar lite som yoghurt men andra dagar verkar den inte reagera alls. Allt är så märkligt med det här... Obestämd

Svar på tråden Har du TMD? Tand-och käkproblem.