• Jimmy75

Tänk om vi tvingades ta ansvar

Det här är inte någon fråga. Jag bara delar med mig av en fundering/önskan jag har...

Tänk om vi skulle börja att tvinga människor att faktiskt ta ansvar. Jag är fullt medveten om att vi har olika förutsättningar att förstå och klara den uppgiften...men förmågan att göra det blir definitivt INTE bättre av att slippa undan det så lätt. Jag undrar hur det skulle se ut här inne om man var tvungen att komma med någon slags motivering till varför man ger tumme upp eller tumme ner till ett inlägg. Tänk om det gick att se att det var just du som gav tumme ner/upp till en kommentar här inne - att du inte fick vara anonym, och dessutom var tvungen att motivera varför du gav den. Skulle det påverka hur ofta och till vad du tummade åt något håll tror du? Det är så jäkla lätt att bara reagera och sedan inte fundera 2 sekunder över vare sig varför eller vad det kan leda till och tyvärr är det fortsatt den riktningen samhället går än så länge, att vi alla tillåts åsikter men ingen frågar efter förklaringen eller motiveringen så till slut gör vi bara - utan att tänka. Det handlar inte om att människor är dumma. Det handlar om att vi bara är människor.

• Svar på tråden Tänk om vi tvingades ta ansvar
  • Anonym (Roba)

Samma tänk kan ju rekommenderas till de som skriver här på forumet. Tar man ansvar för det som skrivs och anstränger sig till fullo att bidra med respektfulla texter med gott diskussionsunderlag så behöver man nog inte oroa sig för tummar som pekar neråt. Något att ha i åtanke för alla troll och runkpellar som härjar och förpestar forumet med sitt nonsens.

• Jimmy75

Ja, men det är ju en av aspekterna jag vill åt, för över huvud taget att det inte skulle vara så lätt att bara häva ur sig vad som helst utan att behöva stå till det. Av ren nyfikenhet - med tanke på att det du skriver är både vettigt och rimligt....varför har du anonym signatur? Jag tänker att det är lika värdefullt och viktigt att stå för de bra saker som sägs också.

• Anonym (Roba)
    Jimmy75 skrev 2025-09-30 04:27:59 följande:

Ja, men det är ju en av aspekterna jag vill åt, för över huvud taget att det inte skulle vara så lätt att bara häva ur sig vad som helst utan att behöva stå till det. Av ren nyfikenhet - med tanke på att det du skriver är både vettigt och rimligt....varför har du anonym signatur? Jag tänker att det är lika värdefullt och viktigt att stå för de bra saker som sägs också.

Jag skriver alltid dubbelanonymt pga tidigare dåliga erfarenheter av troll och gubbslem som trakasserat en i PM. Tycker det känns tryggare att vara hemlig så man åtminstone kan slippa dem i sitt privat utrymme här. 
  • Jimmy75
    Anonym (Roba) skrev 2025-09-30 04:35:20 följande:
    Jag skriver alltid dubbelanonymt pga tidigare dåliga erfarenheter av troll och gubbslem som trakasserat en i PM. Tycker det känns tryggare att vara hemlig så man åtminstone kan slippa dem i sitt privat utrymme här. 
    Suck! Inte åt din kommentar alltså, utan suck åt att det är på det viset du beskriver. 
  • Anonym (M)

Jag förstår inte de som gnäller på tummarna. 

Varför är det viktigt att veta vem som gillar eller ogillar ett inlägg? Och varför bryr sig folk om att andra gillar/ogillar det man skriver? Om man inte tål att folk uttrycker sin åsikt så skriv inte. 

• Jimmy75
    Anonym (M) skrev 2025-09-30 06:43:39 följande:

Jag förstår inte de som gnäller på tummarna. 

Varför är det viktigt att veta vem som gillar eller ogillar ett inlägg? Och varför bryr sig folk om att andra gillar/ogillar det man skriver? Om man inte tål att folk uttrycker sin åsikt så skriv inte. 

Tummarna i sig skiter jag fullständigt i. Jag är mer ute efter att det är så lätt att tycka en massa utan att behöva ha minsta tanke bakom. Jag ser enbart negativa konsekvenser av det, en reaktiv värld där vuxna tar noll ansvar för sina åsikter och val - samtidigt går det läsa i den ena tråden efter den andra hur många tycker det är så många saker som "en normal vuxen" borde klara av själv, för att det anses normalt vuxenansvar - Ansvarstagande är en förmåga som allt annat och om det är lätt att strunta i den så det det vad som händer över tid också. Så jag hade önskat i dessa tider när det är så mycket negativt....och precis som nämns ovan, trakasserier, att personer istället fick ta ansvar och stå för sina tyckanden. Fler skulle bära sig bättre åt då. Finns inte en chans att allt skit som försiggår online skulle göra det om personen var tvungen att titta den man gör det åt i ögonen när det görs.
  • Anonym (M)
    Jimmy75 skrev 2025-09-30 07:25:27 följande:
    Tummarna i sig skiter jag fullständigt i. Jag är mer ute efter att det är så lätt att tycka en massa utan att behöva ha minsta tanke bakom. Jag ser enbart negativa konsekvenser av det, en reaktiv värld där vuxna tar noll ansvar för sina åsikter och val - samtidigt går det läsa i den ena tråden efter den andra hur många tycker det är så många saker som "en normal vuxen" borde klara av själv, för att det anses normalt vuxenansvar - Ansvarstagande är en förmåga som allt annat och om det är lätt att strunta i den så det det vad som händer över tid också. Så jag hade önskat i dessa tider när det är så mycket negativt....och precis som nämns ovan, trakasserier, att personer istället fick ta ansvar och stå för sina tyckanden. Fler skulle bära sig bättre åt då. Finns inte en chans att allt skit som försiggår online skulle göra det om personen var tvungen att titta den man gör det åt i ögonen när det görs.
    Vadå ta ansvar för sina åsikter? Hur gör man det? Hur tar man ansvar för hur man t ex röstar? Hur ska de som röstat på nuvarande regering ta ansvar för de som får sänkt a-kassa?
    Hur ska någon ta ansvar för att ogillar Trump? Eller att de gillar att Systembolag har monopol?
  • Anonym (M)

Sedan får du skilja på den verkliga världen och internet. 

Häng mer i verkligheten än här så blir det nog bättre. Kanske skaffa ett arbete?

• Jimmy75

😂 superbra råd faktiskt....fast eftersom jag är på väg till mitt jobb nu kan jag inte nyttja alla delar av rådet...och byta känns inte aktuellt.

• Anonym (M)
    Nej, du skiter inte i tummarna. Tvärtom du vill att folk ska motivera och visa vem de är, dvs tvärtom, du bryr dig om dom. Varför annars ta upp dom?

Så, börja nu själv med att ta ansvar för det du skriver istället för att förneka det. 
Svar på tråden Tänk om vi tvingades ta ansvar