• Anonym (orosmoln)

Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...

Är väldigt oroad över detta. Allt oftare läser man om hela yrken som är påväg att försvinna/kommer att göra det inom de närmaste 5 åren pga. AI. Revisor, översättare, audionom, läkarsekreterare, dataprogrammerare, assistenter inom tex. HR och administration, ljudtekniker, grafisk formgivare m.fl. Helt vanliga hederliga, genuina och klassiska yrken som sysselsätter ett stort antal helt vanliga svenskar.
    Sen kan absurt många jobb försvinna också inom vissa - stora - yrken, som journalist (60% läste jag!?), kommunikatör, servicetekniker, systemutvecklare, för att bara nämna några.
    Var är rimligheten I detta undrar jag??
    Väldigt väldigt magstarkt. Det är väl ändå vi medborgare som äger vårt eget samhälle, inte nån ogripbar sk. intelligent maskin som saknar både förnuft och perspektiv!!

• Svar på tråden Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...
  • Anonym (?)

Backa 100 år och jämför. En masssa yrken har försvunnit eller väldigt drastiskt minskat
    Typografer
    Svarvare
    Lantarbetare
    Mjölkerska
    Maskinskriverska

Samtidigt har nya yrken kommit
    Programerare
    Lastbilschaufför 
    Pilot

• Tecum
    Anonym (?) skrev 2025-09-30 17:44:12 följande:

Backa 100 år och jämför. En masssa yrken har försvunnit eller väldigt drastiskt minskat
    Typografer
    Svarvare
    Lantarbetare
    Mjölkerska
    Maskinskriverska

Programerare
    Lastbilschaufför 
    Pilot

Men alltså, lantarbetare  och djurskötare(mjölkerska) finns kvar och är även bristyrken, även om deras arbetsuppgifter inte utförs på samma sätt som förr..
  • Anonym (orosmoln)
    Anonym (?) skrev 2025-09-30 17:44:12 följande:

Typografer
    Svarvare
    Lantarbetare
    Mjölkerska
    Maskinskriverska

Programerare
    Lastbilschaufför 
    Pilot

Jo förvisso, men 100 år är ett låångt tidsspann. Och känslan är att den här nedmonteringen av arbete sker på VÄLDIGT bred front just nu och går oerhört snabbt, med en hastighet som vi människor kanske inte ens en gång kan hantera i många fall.
    Och jag har lite svårt att se vilka nya yrken som ska ersätta tex. alla de kommunikativa och språkliga yrkena (de är rätt många) där AI nu får allt större, eller totalt, herravälde, och yrkeskunniga förpassas till att agera dess barnvakt, typ när nu mängder med översättare övergår till att de facto upphöra att vara just översättare och istället får rollen som korrekturläsare av det som AI har översatt... Den rent språkliga eller kommunikativa kärnan i arbetet får man sannolikt inte tillbaka, den är antagligen i AI:s händer för alltid och går inte att ersätta. What a shame...
    Lite dystopiskt, jag vet, men svårt att se ljus i en väldigt lång och mörk tunnel.
  • Postman

Yrken kommer och går. Tycker inte det är så konstigt. Visst kan det vara jobbigt om man inte är lyhörd och flexibel men oftast är det en tids process så man hinner att ställa om. 

• Anonym (Same old song)

Det är inga nyheter. Vi människor tycks väldigt gärna vilja tro att vi lever i en unikt viktig tid. Det gör vi inte. "Komplex och föränderlig omvärld"? Ja när var den inte det.

Mellan 2018 och 2022 skulle hälften av jobben försvinna eller förändras, enligt OECD (googla future of work eller nåt sånt). Sen släppte de en exakt likadan rapport som gäller för bl.a. år. Vem är idioterna? De eller vi?

Det går aldrig så fort. Människor är tröga som fan.

• Anonym (orosmoln)
    Postman skrev 2025-09-30 19:04:39 följande:

Yrken kommer och går. Tycker inte det är så konstigt. Visst kan det vara jobbigt om man inte är lyhörd och flexibel men oftast är det en tids process så man hinner att ställa om. 

Den här gången är det ju dock ett VÄLDIGT stort paradigmskifte på gång (som också innebär att - ja, yrken kommer och går). Är det över huvud taget ett paradigmskifte som vi, eller ens en gång makthavarna, har ett någorlunda handfast grepp om..?
    Efterlyser sansad konsekvens- och behovsanalys från politikerna (och då är jag inte total motståndare till AI). Borde vara en fullständig självklarhet och kunna gå hand i hand med framtidsretoriken.
  • Tukt

Det finns ju länder som i olika grad väljer bort teknisk utveckling. Afghanistan, Somalia...

• Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 19:53:06 följande:
    Den här gången är det ju dock ett VÄLDIGT stort paradigmskifte på gång (som också innebär att - ja, yrken kommer och går). Är det över huvud taget ett paradigmskifte som vi, eller ens en gång makthavarna, har ett någorlunda handfast grepp om..?
    Efterlyser sansad konsekvens- och behovsanalys från politikerna (och då är jag inte total motståndare till AI). Borde vara en fullständig självklarhet och kunna gå hand i hand med framtidsretoriken.
    Det är just det. "Den här gången". Så säger folk gång på gång. Men att upprepa det gör det inte sant.

Vi som lever mitt uppe i det är INTE rätt personer att bedöma om det är "ett VÄLDIGT stort paradigmskifte" eller inte.
  • Anonym (?)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 19:53:06 följande:
    Vi har haft ett anta paradigmskiften
    mekaniseringen av jordbruket
    automatiseringen i industrin
    datorer i all från bankverksamhet till kontor
    effektiv transporter, järnväg och lastbil
  • Tecum

Jag tror att de flesta yrken du nämner kommer att vara kvar, men utövarna blir mer av kontrollanter, redaktörer och övervakare. Som översättare, Google Translate är en form av AI och den är inget vidare, för att uttrycka det milt.

Men frågeställningen är relevant, i synnerhet är det svårt att se de nya jobben som ska fylla upp när de gamla försvinner. Blir det subventionerade hittepåjobb inom tjänstesektorn, som hundrastare eller sällskapsdam, sånt som Ai är överkvalificerad för? Eller tvingar man bort AI från vissa sektorer bara för att behålla sysselsättning? Eller vågar man ta steget att drastiskt minska arbetstiden men betala full lön?

• Anonym (orosmoln)
    Anonym (?) skrev 2025-09-30 20:20:04 följande:
    Vi har haft ett anta paradigmskiften
    mekaniseringen av jordbruket
    automatiseringen i industrin
    datorer i all från bankverksamhet till kontor
    effektiv transporter, järnväg och lastbil
    Många menar att man inte kan, eller bör, jämföra AI-revolutionen med den industriella revolutionen, om vi ska ta den som exempel. De har helt olika karaktär. En skillnad är att den industriella revolutionen skapade oerhört MÅNGA nya jobb, pga. just det den innebar - massproduktion m.m. AI-"revolutionen" verkar tvärtom kunna REDUCERA antalet arbetstillfällen kraftigt.
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 20:46:01 följande:
    Många menar att man inte kan, eller bör, jämföra AI-revolutionen med den industriella revolutionen, om vi ska ta den som exempel. De har helt olika karaktär. En skillnad är att den industriella revolutionen skapade oerhört MÅNGA nya jobb, pga. just det den innebar - massproduktion m.m. AI-"revolutionen" verkar tvärtom kunna REDUCERA antalet arbetstillfällen kraftigt.
    "Många" är korkade.

Jag tvingades nyligen lyssna en förmiddag på en inhyrd konsult som rapade klyschor om AI. 30 papp drog han in på en förmiddag. Och vi betalade glatt pinsamt nog.

Så länge folk kan tjäna stora pengar på att gissa saker om AI kommer "AI-'revolutionen'" vara het.
  • Anonym (orosmoln)

Sen tycker jag känslan i AI-paradigmskiftet är att nu går vi in på väldigt grundläggande och stora existentiella frågor som vad är medvetande, intelligens osv. Var går gränserna för vad som är ett rimligt mänskligt samhälle. Vad är en människas egentliga värde. Hur ska vi se på samhällskontraktet från och med nu, osv osv. Svåra och tunga samtidsfrågor.
    Det tänker jag är något som är väldigt annorlunda i detta skifte, vi har kommit till ett vägskäl som är ganska ödesmättat.

• Anonym (orosmoln)
    Tecum skrev 2025-09-30 20:27:17 följande:

Jag tror att de flesta yrken du nämner kommer att vara kvar, men utövarna blir mer av kontrollanter, redaktörer och övervakare. Som översättare, Google Translate är en form av AI och den är inget vidare, för att uttrycka det milt.

Men frågeställningen är relevant, i synnerhet är det svårt att se de nya jobben som ska fylla upp när de gamla försvinner. Blir det subventionerade hittepåjobb inom tjänstesektorn, som hundrastare eller sällskapsdam, sånt som Ai är överkvalificerad för? Eller tvingar man bort AI från vissa sektorer bara för att behålla sysselsättning? Eller vågar man ta steget att drastiskt minska arbetstiden men betala full lön?

Almega tex. har listat flertalet utifrån en aktuell rapport om olika yrkens exponeringsgrad mot AI. De bedömdes ligga i den definitiva riskzonen för att ersättas helt av AI.

Jag tror också yrkenas karaktär förändras på det sättet, och det är det jag ser som ett problem. (Och beklagar djupt, personligen). AI sitter i högsätet och vi yrkeskunniga medborgare får stå vid sidan om och titta på, och ge en liten handräckning vid tillfälle. Lite överdrivet, men i alla fall. Vad är det för livskvalitet och meningsfullhet i arbetet? Det påminner om de diskussioner som fördes mycket för ett tag sen om överdrivet dokumenterande - folk upplevde att de förlorade känslan av en djupare mening med sitt arbete, fick inte syssla tillräckligt med kärnan i det.
    Google translate: LOL gånger flera, senast i eftermiddags gapskrattade jag åt säkert 50% av recensionerna jag läste på TripAdvisor...

Precis, vilka är "de där nya jobben", exakt? Hade varit skönt att få några konkreta exempel...
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 20:54:51 följande:

Sen tycker jag känslan i AI-paradigmskiftet är att nu går vi in på väldigt grundläggande och stora existentiella frågor som vad är medvetande, intelligens osv. Var går gränserna för vad som är ett rimligt mänskligt samhälle. Vad är en människas egentliga värde. Hur ska vi se på samhällskontraktet från och med nu, osv osv. Svåra och tunga samtidsfrågor.
    Det tänker jag är något som är väldigt annorlunda i detta skifte, vi har kommit till ett vägskäl som är ganska ödesmättat.

Men för fan sluta hitta på en massa skit. Världen har alltid förändrats. Det tar alltid mycket längre tid än vad som sägs först (och lite längre tid än vad som sägs senare). Vi är experter på förändring. Allt kommer rulla på bara.
  • Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 21:29:04 följande:
    Almega tex. har listat flertalet utifrån en aktuell rapport om olika yrkens exponeringsgrad mot AI. De bedömdes ligga i den definitiva riskzonen för att ersättas helt av AI.

Jag tror också yrkenas karaktär förändras på det sättet, och det är det jag ser som ett problem. (Och beklagar djupt, personligen). AI sitter i högsätet och vi yrkeskunniga medborgare får stå vid sidan om och titta på, och ge en liten handräckning vid tillfälle. Lite överdrivet, men i alla fall. Vad är det för livskvalitet och meningsfullhet i arbetet? Det påminner om de diskussioner som fördes mycket för ett tag sen om överdrivet dokumenterande - folk upplevde att de förlorade känslan av en djupare mening med sitt arbete, fick inte syssla tillräckligt med kärnan i det.
    Google translate: LOL gånger flera, senast i eftermiddags gapskrattade jag åt säkert 50% av recensionerna jag läste på TripAdvisor...

Precis, vilka är "de där nya jobben", exakt? Hade varit skönt att få några konkreta exempel...
    Istället för att ställa frågan om vilka de nya jobben är kan du tjäna stora pengar på att istället gissa vilka de nya jobben är och berätta om dina gissningar för folk som betalar dig. Det kvittar fullständigt om du har rätt eller inte. Det blir dock jobbigare om du har ett samvete.
  • Anonym (orosmoln)

Vilket tonfall! Vad exakt menar du är skit i detta? Allt är djupt känt! Blir du alltid lika upprörd - och uttrycker dig lika otrevligt - över människor som inte är av samma åsikt eller har samma värderingar som du?

Bemöt på ett värdigt sätt istället.

• Anonym (Same old song)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 21:46:46 följande:

Vilket tonfall! Vad exakt menar du är skit i detta? Allt är djupt känt! Blir du alltid lika upprörd - och uttrycker dig lika otrevligt - över människor som inte är av samma åsikt eller har samma värderingar som du?

Bemöt på ett värdigt sätt istället.

Din sista mening är exakt det jag gör.

Vad fan innebär "djupt känt"?
  • Anonym (trixig)
    Anonym (orosmoln) skrev 2025-09-30 21:29:04 följande:

"AI-tränare" är ett nytt jobb, om man ska tro Facebookreklamen. Alltså att du som har en god språklig kompetens kan få betalt för att korrigera en language model på ditt språk så att den blir bättre.
  • Anonym (orosmoln)
    Anonym (Same old song) skrev 2025-09-30 21:51:42 följande:
    Din sista mening är exakt det jag gör.

Vad fan innebär "djupt känt"?
    Du kallar mina resonemang för skit och påhitt som jag ska sluta med, och svär. Hur värdigt och trevligt som helst. 

Det jag skriver om känner jag djupt för, dvs. engagemang.
Svar på tråden Vad händer med våra jobb och yrken egentligen...