Män som skriver till unga tjejer
Jag har med egna ögon sett konversationer (PM) mellan en tonåring och medelålders män på FL. Männen visste att tonåringen mådde dåligt och var i en utsatt livssituation. Samtliga konversationer fick vid något tillfälle åtminstone till viss del en sexuell prägel, vissa var så extremt vidriga att jag börjar må illa bara jag tänker på dem.
Det här hände för ett par år sedan, men några av gubbarna finns fortfarande kvar på FL och skriver nu och då i trådar. När de skriver icke-anonymt under sina användarnamn är de sakliga och skriver nyanserade inlägg som ger sken av att de är fina och empatiska människor. Varje gång jag ser deras inlägg blir jag både arg och ledsen över att jag inte anmälde dem och att ingen här vet vad de håller på med.
En anmälan nu kan väl knappast leda någon vart, då det handlar om pm till en person som inte varit på FL på ett par år?
Jag vill inte heller skriva ut vilka de är, då det knappast är tillåtet enligt FLs regler. Att bli avstängd av att berätta om gubbar som säkert år efter år skrivit till unga tjejer utan att själva bli avstängda, det skulle bara kännas för bedrövligt.
Jag kände ändå att jag måste skriva om det, efter att jag såg en tråd där en 13-årig tjej erbjöd barnvakt. Vetskapen om att de här gubbarna kanske nu skriver vänliga PM till henne för att vinna hennes förtroende är bara så hemskt, känner mig helt maktlös.
Känner mig också så dålig att jag inte gjorde något åt saken då, det var för mycket andra allvarliga grejer att hantera och det här föll lite i glömska. Jag vill helst inte ha för dömande kommentarer, jag vet mycket väl att jag borde haft energi att ta tag i mer än jag gjorde. Någon av konventionerna kan möjligen ha korsat gränsen för brott, men att nu göra en polisanmälan över det här är absolut inte ett alternativ.
Har inga frågor, måste bara skriva av mig. Om någon har något vettigt att komma med får ni förstås jättegärna skriva.