• Anonym (A)

Skulle ni säga att hon verkade intresserad?

Jag har en son i övre tonåren som är övertygad om att ingen tjej kan vara intresserad av honom. Samtidigt berättar han om kontakter med tjejer som jag uppfattar som eventuellt intresse från tjejerna. 

Nu senast gick han ett utbildning på fritiden och där var det en tjej som satte sig bredvid honom och gav honom komplimanger om att han kunde så mycket. Hon slog dessutom följe med honom till bussen på eget initiativ. 

När han gick en fortsättning på utbildningen så kom hon fram och gav honom en kram. 

Hon kanske bara tyckte att han var trevlig men visst kan man ändå tänka sig att det fanns ett intresse? 

Sonen missar sådant helt och säger att hon bara ville vara trevlig. Fast hon betedde sig bara så mot honom. 

Så här har det varit i skolan också. Tjejer som söker hans sällskap, tar hans saker för att retas och frågar om han vill göra något efter skolan men det är som om han inte fattar. 

Han har varit med en tjej och häromdagen berättade han att han hånglande med två tjejer samtidigt en gång. Det var information som jag gärna hade sluppit men ändå. 

Numera umgås han mest med sina killkompisar och ser sig som en incel, även om han inte är oskuld. 

De sitter mest och dricker och pratar om hur svårt det är att träffa tjejer men han verkar ju inte fatta när en tjej försöker. 

Jag förstår mig inte på dagens ungdom. De hävdar att alla har så höga krav på en partner att det är kört men verkar nästa socialt inkompetenta i verkligheten. 

Så vad säger ni - det är väl inte omöjligt att hon var intresserad?

• Svar på tråden Skulle ni säga att hon verkade intresserad?
  • Anonym (Nej)

En tjej visar inte intresse på det sättet. Det verkar vara en helt vänskapligt interaktion. Din son har rätt i att hon bara var trevlig. 

• Anonym (fru Flinta)

Min man var helt hopplös i tonåren.

Jag blev senare bekant med en tjej som berättade hur hon gjort allt för att stöta på honom de åren på en gemensam idrottsaktivitet inklusive att flasha honom och han fattade fortfarande noll... Drömmer

Jag fick också klubba ner honom och släpa hem honom till min grotta. Det är så han beskriver för andra hur vi blev ihop än idag. 

• Anonym (fru Flinta)
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-03 19:46:24 följande:

En tjej visar inte intresse på det sättet. Det verkar vara en helt vänskapligt interaktion. Din son har rätt i att hon bara var trevlig. 

Det finns mer än en sorts kvinna, jag har alltid valt själv.
  • Just Precis

Intressant! Jag är själv kvinna och straight så jag har ingen aning om hur andra straighta kvinnor visar intresse, men om jag hade varit så pass på och drivande i kontakten mot en man/kille så hade det varit en kille jag saknat romantiskt intresse för.

Har alltid varit betydligt mer avvaktande om jag varit intresserad av någon, alt. jobbat mycket mer subtilt.

Blir intressant att höra mäns erfarenhet av hur tjejer visat intresse! 

• Anonym (F)

Jo, hon kan vara intresserad av honom som kille eller också är det mer vänskapligt. Om han gillar henne så ska han absolut utveckla relationen och se vad den leder till. Kanske en kärleksrelation eller kanske en fin vänskapsrelation. Är hon inte intresserad av romantik, så kan hon ha en kompis som det klickar ned. 

Antingen är tjejerna han träffar bara intresserade av vänskap med honom, eller också har han svårt att uppfatta sociala signaler. 

Svar på tråden Skulle ni säga att hon verkade intresserad?