• Anonym (Ledsen)

Hur hade ni gjort?

Hej på er!

Jag har en son, en jättefin kille som är 8 år gammal. Just nu så utreds han för autism men också för ADHD och intellektuell funktionsnedsättning. Han har börjat i 2an och det har gått bra. Trodde jag. Det är så otroligt dålig återkoppling och ibland får jag knappt svar från hans lärare. Och det är bara via mail. I förskoleklass och i 1an så kunde man smsa. Då ringde dom även om det hade hänt något under dagen, som en konflikt eller bara att sonen hade varit ledsen till exempel. 

I samband med utredningens uppstart så berättade psykologen som ska utreda att skolan inte hade lämnat in formulären. Så hon kontaktade rektorn och dom skulle skicka in så fort som möjligt. Men så i tisdags så bröt min son armen så illa att dom har fått operera och han har nu gips. Och då när jag kikar i hans journal på 1177 så ser jag att formuläret från skolan har kommit in. Och det var inte kul. Dom skriver att han är osäker och otrygg. Behöver hjälp med allt. Att hitta sin plats i klassrummet, att hitta sin plats i korridoren och allmän stöttning av vuxen i allt. Vissa dagar så frågar han redan klockan 8 på morgonen när han ska åka hem (han åker skolbuss). Det stod även att han kan säga/göra elaka saker mot nära kompisar men kan inte förklara varför eller säga förlåt. Detta har inte jag hört nånting om. 

Detta gjorde mig oerhört ledsen. Speciellt nu när han har skadat sig och att han förväntas gå till skolan på måndag som vanligt. Detta känns inte bra. När jag har läst att han redan är så känslig och skör i skolan. Nu när han är ännu mer känslig och skör i och med skadan så känns det inte bra att släppa iväg honom till skolan. Hur hade ni gjort? 

Tack för att ni läste! 

• Svar på tråden Hur hade ni gjort?
  • Anonym (Libbsticka)

Hälsan går före allt. Har han ont (det gör oftast mer ont/kliar efter några dygn när läkningen börjar på riktigt) så måste han väl kunna vara hemma några dagar?

Men sen brukar barn tycka det är rätt cool om någon har fått gips och de blir intresserade hur det funkar med läkning osv. De brukar förstå att man måste ha hjälp med saker då. Så kanske han får lite mer social uppmärksamhet pga detta?

Jag tror vidare det är viktigt att du förstår HUR han är elak mot kamrater- fysiskt, verbalt eller vad? Hur ofta?

Så får ni ju tala om det, om det är så att andra provocerat honom och han då svarar med att slåss, eller om det är han som söker bråk för att han inte riktigt hänger med i det som händer i skolsalen?

Fattar att detta är jättejobbigt, kram till dig och hoppas att du kan få en bättre dialog med skolan.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2025-10-04 16:54:19 följande:

Hälsan går före allt. Har han ont (det gör oftast mer ont/kliar efter några dygn när läkningen börjar på riktigt) så måste han väl kunna vara hemma några dagar?

Men sen brukar barn tycka det är rätt cool om någon har fått gips och de blir intresserade hur det funkar med läkning osv. De brukar förstå att man måste ha hjälp med saker då. Så kanske han får lite mer social uppmärksamhet pga detta?

Jag tror vidare det är viktigt att du förstår HUR han är elak mot kamrater- fysiskt, verbalt eller vad? Hur ofta?

Så får ni ju tala om det, om det är så att andra provocerat honom och han då svarar med att slåss, eller om det är han som söker bråk för att han inte riktigt hänger med i det som händer i skolsalen?

Fattar att detta är jättejobbigt, kram till dig och hoppas att du kan få en bättre dialog med skolan.

Tack så mycket för ditt svar! Ja, han har rätt ont men han är också väldigt smärttålig. Vi har fått med oss smärtlindring hem. Jag vet bara inte hur många dagar han får vara hemma innan man måste ha intyg, vet du det? 

Jag tror att det handlar om impulskontroll. Att han får impulser att säga något elakt och se vad som händer eller att han bara gör utan att tänka. Jag vet inte eftersom detta var något jag läste i formuläret. Skolan har inte sagt något om någon konflikt. Tidigare så har han blivit provocerad och då svarat med våld men detta har bara hänt en gång vad jag vet. MEN han är väldigt populär i klassen ändå, han blir bjuden på många kalas och leker med kompisar utanför skolan. Dock så leker han hellre med mindre barn, dom som kanske är 4-5 år. 

Varför det inte känns bra att släppa iväg honom till skolan i detta tillstånd är pga det jag läste, att han är orolig, ledsen och otrygg. Att han ibland frågar när han ska åka hem redan kl 8 på morgonen. Då känns det inte okej att släppa av honom på skolan i detta tillstånd och bara säga ?hejdå! Lycka till? typ. Du kanske förstår vad jag menar. Det känns inte som att jag kan lita på att han blir ordentligt omhändertagen och att han blir mer orolig att han inte ska få hjälp med vissa saker i och med skadan. 

• Anonym (Ledsen)

Någon mer som har input?

Svar på tråden Hur hade ni gjort?