• Anonym (M2)

Kommunikation

Att separera efter 25 år o med hus o annat ägandeskap med någon som inte kommunicerar. som sätter sig vid sin dator o svarar på tilltal med fraserna antingen  ?du gör som du vill? eller ?det finns inget att prata om?. Hur förhåller man sig till detta?
  • Svar på tråden Kommunikation
  • Anonym (Man)

Jag skulle nog tagit kommandot och utgå från att min sambo inte kommunicerar. Jag skulle skriva listor och informera hur jag tänker och lägga ansvaret på hen att kommunicera tillbaka. Du har förmodligen i år försökt att kommunicera om saker. Varför skulle hen plötsligt lyssna nu. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Man) skrev 2025-10-04 23:13:54 följande:

Jag skulle nog tagit kommandot och utgå från att min sambo inte kommunicerar. Jag skulle skriva listor och informera hur jag tänker och lägga ansvaret på hen att kommunicera tillbaka. Du har förmodligen i år försökt att kommunicera om saker. Varför skulle hen plötsligt lyssna nu. 

Just det där att kommunicera tillbaka är det som uteblir 
  • Anonym (Patricia)

Det är då man kommunicerar via advokat...

• Anonym (Man)
    Anonym (M2) skrev 2025-10-04 23:21:42 följande:
    Just det där att kommunicera tillbaka är det som uteblir 
    Jag skulle utgå från att hen har svårt med det och därför lägga frustration åt sidan. Du kommer ju vara tvungen att göra mycket via monolog. Gör det och försök att göra det med vänlighet och respekt för vad du tror att han gillar. Men för att klara av det så tror jag att du måste utgå från att du aldrig kommer få någon kommunikation. Det är inte ditt ansvar att lära honom att stå upp för sig själv, men du kan välja att vara snäll.
  • Anonym (Äktenskapsrådgivning)

Ett tips är att köra ett varv med en äktenskapsrådgivare.
    De hjälper till även vid en skilsmässa. En utomstående kan hjälpa till med att bena ut det hela och det finns möjlighet att bägge kan lägga fram hur de  tänker.
    Att separera kan vara så svårt och jobbigt speciellt när kommunikationen inte funkar och inte båda är med på notan.
    Lycka till.

• Radha

Är det så att hen inte vill separera och det är du som driver separationen? Det låter som om din partner är lite uppgiven men det är svårt att råda med så lite information...

• Anonym (M2)

Ja så är det. det är mitt initiativ. Fast han säger att han tyckte också vi skulle separera. Men visar det inte precis 

Svar på tråden Kommunikation