• Anonym (Anonym)

Varför mår folk så dåligt?

Tja

Varför verkar folk må så dåligt? Man kan märka det på folks attityder (när de är lite dryga) att de mår inte alls bra. Kan det ha med att de lever i en tunnelseende?

Folk verkar göra samma saker hela tiden med, kan det ha med saken att göra? 

Vad tycker du? Mår du riktigt bra? 

• Svar på tråden Varför mår folk så dåligt?
  • Anonym (Ella)

Just nu mår jag inte jättebra pga utmattningssyndrom men jag försöker att inte låta mitt mående gå ut över andra.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med tunnelseende och att göra samma saker hela tiden. Men visst kan man bli deppig av att leva ett enformigt liv, å andra sidan mår många bra av att ha fasta rutiner.

Just nu gör jag mest bara samma saker hela tiden eftersom jag blir utmattad när det händer för mycket saker runtom mig. Tidigare gillade jag när det kom överraskningar men inte längre. Kanske kommer jag börja uppskatta det någon gång i framtiden dock, när jag mår bättre.

• Anonym (Hej)

Jag mår dåligt för att Sverige tagit in så många invandrare. Där jag bor är det 80-90% invandrare. Dom skjuter och spränger.

• Anonym (Nicklas)

Därför att Sverige blivit ett riktigt pissigt land. Där vi äter våra egna. Folk skiter i varandra helt enkelt. Noll samhörighet, noll empati, noll solidaritet.

Jag känner definitivt av skillnaden. Folk verkar hålla sig inne mer än ute. Det sociala har dött med. 

Det ser mörkt ut för Sverige, riktigt mörk dom kommande åren/decennier.

Min enda tröst och lättnad är att jag inte har några barn som kommer tvingas växa upp i det samhälle som växer fram. Då hade jag nog inte sovit på nätterna. Man kan säkert linda in sig i någon slags falsk trygghet. Men det börjar krackelera rätt bra nu.

Sedan vet jag inte vad du menar med samma saker hela tiden. Det är det typiska för dom flesta. Sova, jobba, äta osv och så håller det på.

Sämre klimat, dålig pension, hög pensionsålder, mer fattigdom, mer hat, mer bestraffning, mer kontroll. Ett krig som kan bryta ut när som helst. Otrygga anställningar, bostadsbrist, inflation, dyrare hyror, dyrare mat. Hög arbetslöshet och en arbetsmarknad i fritt fall.

Sedan kan du nog lägga på att folk blivit rätt apatiska i detta land. Vi brinner inte för någonting längre. Snarare som vi gett upp. 

Så , nu tror jag det blir mer begripligt.

• Anonym (Nicklas)
    Anonym (Hej) skrev 2025-10-08 00:57:00 följande:

Jag mår dåligt för att Sverige tagit in så många invandrare. Där jag bor är det 80-90% invandrare. Dom skjuter och spränger.

Man kan flytta, det har många gjort. Finns bättre områden. Sök dig ut på landet.
  • Anonym (Em)

Många äter dålig kost, rör sig för lite, är överviktiga och tillbringar många timmar framför skärm varje dag. Det är en tydlig skillnad jämfört med för 100år sedan.

• Anonym (Em)

Själv mår jag dåligt pga psykisk sjukdom. Men tror att jag ändå klarar mig bättre än vad jag hade gjort förr, tackvare nya mediciner och behandling. Gäller många olika sjukdomar och diagnoser.

• Postman

Jag mår bra och jag har funderat mycket på varför så många verkar må dåligt. Vi är ju ändå ett av världens bästa länder att bo i. Vi borde ha alla förutsättningar för att kunna må bra. Sitter med i olika rehabgrupper i mitt jobb och det är galet många som verkar ha allehanda problem i sin vardag. 

• Anonym (Sara)
    Postman skrev 2025-10-08 10:28:25 följande:

Jag mår bra och jag har funderat mycket på varför så många verkar må dåligt. Vi är ju ändå ett av världens bästa länder att bo i. Vi borde ha alla förutsättningar för att kunna må bra. Sitter med i olika rehabgrupper i mitt jobb och det är galet många som verkar ha allehanda problem i sin vardag. 

Intressant med rehabgrupper på en arbetsplats!
    Vad arbetar du kring?
    om fler arbetsplatser hade samtalstid i grupp där man fick ventilera sig tror jag att en del av folkhälsan kanske kunde bli bättre.
    Dagens fokus är allt mer att hålla masken och varken yppa eller visa hur man igentligen mår innerst inne och man döljer det med alla medel.
    Vore folk mer ärliga mot sig själva och andra är det lättare att komma åt roten av problemet men nej, folk är rädda för att bli dömda.
    Tex som på arbetsplatsen där det i många fall råder en tysnadskultur av rädsla att få sämre privilegier och ses som någon bråkstake och att man blir ett hot mot företaget när man inte håller med.
    Det är sådant JAG mår dåligt över.
  • Anonym (Ensamheten)
    Anonym (Nicklas) skrev 2025-10-08 01:11:04 följande:

Därför att Sverige blivit ett riktigt pissigt land. Där vi äter våra egna. Folk skiter i varandra helt enkelt. Noll samhörighet, noll empati, noll solidaritet.

Jag känner definitivt av skillnaden. Folk verkar hålla sig inne mer än ute. Det sociala har dött med. 

Det ser mörkt ut för Sverige, riktigt mörk dom kommande åren/decennier.

Min enda tröst och lättnad är att jag inte har några barn som kommer tvingas växa upp i det samhälle som växer fram. Då hade jag nog inte sovit på nätterna. Man kan säkert linda in sig i någon slags falsk trygghet. Men det börjar krackelera rätt bra nu.

Sedan vet jag inte vad du menar med samma saker hela tiden. Det är det typiska för dom flesta. Sova, jobba, äta osv och så håller det på.

Sämre klimat, dålig pension, hög pensionsålder, mer fattigdom, mer hat, mer bestraffning, mer kontroll. Ett krig som kan bryta ut när som helst. Otrygga anställningar, bostadsbrist, inflation, dyrare hyror, dyrare mat. Hög arbetslöshet och en arbetsmarknad i fritt fall.

Sedan kan du nog lägga på att folk blivit rätt apatiska i detta land. Vi brinner inte för någonting längre. Snarare som vi gett upp. 

Så , nu tror jag det blir mer begripligt.

Samtidigt är det faktiskt upp till oss själva att börja bry oss mer om andra. Allting börjar hos en själv. Bara för att alla andra är egoister och skiter i andra betyder det inte att man själv måste vara likadan. Funderar på att starta upp något för folk som är ensamma och känner sig utstötta, inte bara en hjälplinje utan någon form av samlingsplats/ punkt. Ensamheten har blivit vår tids största svenska folksjukdom. Samtidigt som många ensamma faktiskt har sig själva att skylla när de ägnar all uppmärksamhet åt mobilskärmen, när de kan resa sig upp, gå ut och göra annat. 
  • Anonym (kanske)

Skärmtid och sociala medier med ständiga jämförelser. Invandring med alla de problem det har medfört. Krig och krigshetsning från våra politiker. Klimatförändringar. Växande egoism. Ensidigt fokus på materiella ting. Välfärd som funkar allt sämre. 

Tycker inte det är konstigt att folk mår sämre idag än för t ex 50 år sen.

Själv mår jag dåligt av oro för mitt vuxna barn som lider av psykisk ohälsa, stress och ensamhet. 

Svar på tråden Varför mår folk så dåligt?