• Anonym (Fattar inte)

Varför lägger så många ut så mkt på sociala medier ?

Bara funderar lite, framförallt kring Instagram. Vissa lägger ut och redogör extremt mkt över vad dom gör om dagarna. Liksom på sätt och vis lyfter sig själva ? Bilder på att dom gjort fruklådor med skivad frukt till sina barn att ta med till skolan. Bilder på sig själva i perfektion med nån låt i bakgrunden. 

Vissa lägger ut många liknande om dagen... Det får de absolut göra, jag tydliggöra att alla får gör som de vill men jag förstår inte varför ?? 

• Svar på tråden Varför lägger så många ut så mkt på sociala medier ?
  • Anonym (Osocial)

Alltsedan Facebooks tillblivelse är privatlivet inte längre något privat, nu vill alla bli kändisar på sociala medier och visa hur duktiga de är och hur snygga de eventuellt är. Det är ett väldigt barnsligt och omoget beteende som numer har blivit norm. Särskilt mycket stör jag mig på folk som lägger ut mängder av selfies bara för att få bekräftelse. Hade en vän som lade ut minst en om dagen i olika poser, när hon åt och drack vin, när hon var utomhus och på resor etc. Jag skrev en kommentar innan jag fick nog och tog bort henne som vän.

"Du vill själv ha mängder med bekräftelse men gillar väldigt sällan dina 'vänners' inlägg. Vad är det som gör att just du tycker att du är värd så väldigt mycket bekräftelse och uppmärksamhet"?

Fick många arga reaktioner på kommentaren och flera svar, men bemödade mig inte ens med att kolla dem.

• Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-10-08 10:02:31 följande:
    Varför lägger så många ut så mkt på sociala medier ?

Bara funderar lite, framförallt kring Instagram. Vissa lägger ut och redogör extremt mkt över vad dom gör om dagarna. Liksom på sätt och vis lyfter sig själva ? Bilder på att dom gjort fruklådor med skivad frukt till sina barn att ta med till skolan. Bilder på sig själva i perfektion med nån låt i bakgrunden. 

Vissa lägger ut många liknande om dagen... Det får de absolut göra, jag tydliggöra att alla får gör som de vill men jag förstår inte varför ?? 

Bekräftelse. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-08 10:29:08 följande:
    Bekräftelse. 
    Jo men hur kan dessa inte fatta att alla förstår det??? 
    Är ju väldigt pinsamt bara ??
  • Anonym (Lisa)

Undrar detsamma. Har en vän på facebook som lägger ut detaljerade inlägg om hennes barns toabesök och hur det inte går för honom i skolan mm. 

• Anonym (Ullis)

Jag har Instagramkontakter som lägger ut både de ena och det andra. uppmärksamhet är antagligen anledningen.

En lägger ut bilder på sin nybäddade säng, sina nyinköpta billiga kläder, bilder på sina gamla föräldrar , sina kollegor och allt möjligt hon känner för. Det tycker jag är rätt harmlöst ändå, och man kan skratta lite.

men den andra drar sig inte ens för att lägga ut kort på sitt sjuka barn! DET där emot stör mig jättemycket. Tror knappast det är med barnets samtycke precis 

• Anonym (Em)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-10-08 10:33:46 följande:
    Jo men hur kan dessa inte fatta att alla förstår det??? 
    Är ju väldigt pinsamt bara ??
    De kanske inte tycker att det gör något att folk förstår det. Bekräftelsen överväger.

Konstigaste enligt mig är folk som lägger ut många selfies med filter eller i märkliga vinklar så de inte ser ut som sig själva alls. Men det blir kanske rn del av detas identitet att bekräftas för hur de ser ut på bilderna. 
  • Teresse7
    Anonym (Ullis) skrev 2025-10-08 10:39:26 följande:

Jag har Instagramkontakter som lägger ut både de ena och det andra. uppmärksamhet är antagligen anledningen.

En lägger ut bilder på sin nybäddade säng, sina nyinköpta billiga kläder, bilder på sina gamla föräldrar , sina kollegor och allt möjligt hon känner för. Det tycker jag är rätt harmlöst ändå, och man kan skratta lite.

men den andra drar sig inte ens för att lägga ut kort på sitt sjuka barn! DET där emot stör mig jättemycket. Tror knappast det är med barnets samtycke precis 

Har en bekant som la ut extremt mkt så som du beskriver, bilder på köket som va nystädat, bild på barnens frukost, selfies varje dag. 

Hon la ut bilder från när hon och familjen va på badhuset och det är absolut förbjudet att ta bilder där. Vilket hon vet men ändå gör och lägger ut. 

Sen sluta jag följa henne när hon la ut bilder på sin son som låg i hög feber och hade utslag över hela kroppen. Det får lov att vara nån måtta. Öppet konto dessutom. 
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Em) skrev 2025-10-08 10:44:54 följande:
    De kanske inte tycker att det gör något att folk förstår det. Bekräftelsen överväger.

Konstigaste enligt mig är folk som lägger ut många selfies med filter eller i märkliga vinklar så de inte ser ut som sig själva alls. Men det blir kanske rn del av detas identitet att bekräftas för hur de ser ut på bilderna. 
    Det är skämskudde som gäller. 
  • Anonym (Evan)

Saken är väl att det inte är allt som de lägger ut.
    Du kanske ser de små gulliga lådorna med frukt men personen avstod från att visa den konflikt som uppstod mellan kidzen samtidigt eftersom hon var upptagen med att få till den perfekta bilden. Eller att ungarna körde skärm 4 efter maten igår pga hon blev fast med sin telefon i soffhörnet. Tvätthögen ska vi inte tala om.

Så förstå att folk visar en bild och exakt den bilden är förmodligen sann (om den inte är AI ) men det är inte den sanna bilden av en persons vardag och liv. En väljer själv vad en lägger ut.

• Anonym (Jobb)

Jag lägger för visso inte ut bilder på Frukt lådor till några barn, men jag lägger ut det jag gör, 1-4 gånger om dagen, för att det helt enkelt har blivit en del av min inkomstkälla, och därmed är jag även slav till algoritmerna. Utan regelbunden kontakt med mina följare slutar jag pushas till dem och till andra som skulle kunna vara intresserad av det jag gör, och då minskar / uteblir min inkomst.

Jag jobbar, helt enkelt, när jag lägger upp saker på insta, youtube, postat på bluesky, uppdaterar patreon, osv. 

Svar på tråden Varför lägger så många ut så mkt på sociala medier ?