• Anonym (Ab)

Smärta på höger sida

Hej! Jag är i vecka 8+6 och sedan igår har jag känner smärta som knivhuggsliknandesmärta på höger sida. Smärtan kommer plötsligt, håller i sig några sekunder och släpper sedan ? och så kan det komma tillbaka igen efter ett tag.

Är det någon annan som haft liknande smärta under graviditeten?

• Svar på tråden Smärta på höger sida
  • Anonym (Sila)

Jag tycker det är bra att kolla upp om du är orolig. Det finns ju en liten risk att det är utomkvedshavandeskap och jag tror det ofta upptäcks runt den perioden. Jag var själv rädd för det runt din vecka (eller litet tidigare, gjorde ultraljud i vecka 7 så efter det behövde jag iaf inte tänka på just den saken). Jag hade mycket smärtor (inte så att jag led direkt men tillräckligt för att oroa mig innan första ultraljudet) på höger sida runt höger äggstock de första 10 veckorna och det visade sig vara en ofarlig cysta på äggstocken (tydligen kan man få det efter ägglossningen) och den försvann sedan, vid KUB:en syntes den inte till. Hoppas det är samma för dig ❤️ jag har också haft smärtor runt höger äggstock då och då annars med, bland annat i samband med ägglossning och tidig graviditet. Jag har tänkt att det är mycket hormoner i början och det är normalt att få känningar både här och var. Har även haft ligamentssmärtor då och då när livmodern vuxit och det är ju också ut mot sidorna. Men som sagt, kolla upp om du är orolig!

Svar på tråden Smärta på höger sida