• Anonym (Fru3)

Ett fjärde barn?

Jag har en pojk på 6 år, en flicka på 4 år och fick precis en till pojke han är bara 1 månad gammal. Jag har alltid haft bilden av att jag skulle varit färdig med 3 men haft en bild av en pojke och två flickor. Jag vet inte vad det är men alltid fått för mig att flickor verkligen behöver en syster mer än vad en pojke behöver en bror. jag älskar mina barn över allt annat och är såklart jätteglad och nöjd som det är men något i mig gnager mig till att ändå försöka med ett fjärde och hoppas på en tjej. Skulle kännas så kul om man kunde få två av varje men finns såklart inga garantier på det och skulle bli lika glad om det blev en pojke. Är det någon som har något tips på vad man kan göra, vet att mycket är myter men som ni ändå trott stämt på er med att försöka få en liten tjej? 

Jag vill inte ha meddelanden om att jag inte skulle vara tacksam för det är jag verkligen och tacksam över att jag ens kan få barn såklart! 

• Svar på tråden Ett fjärde barn?
  • Anonym (Mia)

Varför måste du bestämma dig nu. du har ju precis fått barn? 

Sedan kommer du ju att få ganska många år mellan barnen då de kommer kanske ändå inte att bli jättetajta. 

• Anonym (Fru3)
    Anonym (Mia) skrev 2025-10-10 14:21:54 följande:

Varför måste du bestämma dig nu. du har ju precis fått barn? 

Sedan kommer du ju att få ganska många år mellan barnen då de kommer kanske ändå inte att bli jättetajta. 

Det är mer en fundering än att behöva bestämma sig nu. Vill gärna läka helt först såklart och vem vet man kanske ändrar sig med och inte vill sen. Ja men jag tänkte också på det för det är mycket vänner emellan osv under åren men kan ändå inte låta bli att tänka på det. Kan vara att jag själv har 3 systrar och vet hur mycket nytta man har av varann när man blir äldre.
  • Anonym (Löken)
    Anonym (Fru3) skrev 2025-10-10 14:28:56 följande:
    Det är mer en fundering än att behöva bestämma sig nu. Vill gärna läka helt först såklart och vem vet man kanske ändrar sig med och inte vill sen. Ja men jag tänkte också på det för det är mycket vänner emellan osv under åren men kan ändå inte låta bli att tänka på det. Kan vara att jag själv har 3 systrar och vet hur mycket nytta man har av varann när man blir äldre.
    "Man" har inte det. DU råkar ha haft det. Jag har en syster som är som en god vän och en annan syster som jag aldrig skulle ha umgåtts med om vi inte var släkt. Det är inget fel på henne, vi är bara inte särskilt kompatibla som personer. Jag är lite allergisk mot att man som vuxen tar för given att ens barn ska fungera på samma sätt som en själv.
  • Anonym (Fru3)
    Anonym (Löken) skrev 2025-10-10 14:34:08 följande:
    "Man" har inte det. DU råkar ha haft det. Jag har en syster som är som en god vän och en annan syster som jag aldrig skulle ha umgåtts med om vi inte var släkt. Det är inget fel på henne, vi är bara inte särskilt kompatibla som personer. Jag är lite allergisk mot att man som vuxen tar för given att ens barn ska fungera på samma sätt som en själv.
    Ja den bilden man har behöver inte stämma det har du rätt i och jag vet att min dotter är liten men hon tjatar själv om en syster och jag är väl lite blödig nu..
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Fru3) skrev 2025-10-10 14:38:44 följande:
    Ja den bilden man har behöver inte stämma det har du rätt i och jag vet att min dotter är liten men hon tjatar själv om en syster och jag är väl lite blödig nu..
    Vila lite i den känslan tycker jag. 
    Nu har den äldre brodern fått en pojkbebis och hon önskar säkert en flickbebis.  Inget konstigt med det, det är små barn det handlar om.
    Men säg att du blir gravid om två år och får en till pojkbebis. Hur tänker du om det?

Du gör ingen skillnad, du önskar flicka men blir lika glad för pojke. Ur din dotters synvinkel dock, så kanske den besvikelsen skulle bli ännu större (att få en till bror)  än om det inte blir några fler småsyskon alls?

Mina föräldrar var ganska nöjda efter tre barn men sen kände tydligen mamma efter ett år att nej, nummer tre behöver också ha ett syskon nära i ålder. Så det blev en nummer fyra. Men vi är alla av samma kön så..
  • Deeru

Jag har två bröder, och har aldrig saknat att ha en syster faktiskt, utan vill du ha en fjärde för att du vill ha fyra barn så kör. Det kan ju som sagt bli en pojke ändå

• Anonym (Fru3)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-10-10 15:17:27 följande:
    Vila lite i den känslan tycker jag. 
    Nu har den äldre brodern fått en pojkbebis och hon önskar säkert en flickbebis.  Inget konstigt med det, det är små barn det handlar om.
    Men säg att du blir gravid om två år och får en till pojkbebis. Hur tänker du om det?

Du gör ingen skillnad, du önskar flicka men blir lika glad för pojke. Ur din dotters synvinkel dock, så kanske den besvikelsen skulle bli ännu större (att få en till bror)  än om det inte blir några fler småsyskon alls?

Mina föräldrar var ganska nöjda efter tre barn men sen kände tydligen mamma efter ett år att nej, nummer tre behöver också ha ett syskon nära i ålder. Så det blev en nummer fyra. Men vi är alla av samma kön så..
    Ja det måste jag göra då allt är så färskt fortfarande. Blir det en pojke så blir det jag blir lika glad över det ändå men såklart rädd för att hon blir extra besviken? 
  • Anonym (Fru3)
    Deeru skrev 2025-10-10 15:37:57 följande:

Jag har två bröder, och har aldrig saknat att ha en syster faktiskt, utan vill du ha en fjärde för att du vill ha fyra barn så kör. Det kan ju som sagt bli en pojke ändå

Jätteskönt att höra. är så rädd att hon ska känna den saknaden men det är ju bara jag.
  • Anonym (Så kan det också gå)
    Anonym (Fru3) skrev 2025-10-10 14:28:56 följande:
    Kul för dig. Min mans och hans brors arvstvist med ett tredje syskon har nu landat i tingsrätt och vi kommer aldrig mer att träffa hen när det är klart.
  • Anonym (Fru3)
    Anonym (Så kan det också gå) skrev 2025-10-16 20:13:42 följande:
    Kul för dig. Min mans och hans brors arvstvist med ett tredje syskon har nu landat i tingsrätt och vi kommer aldrig mer att träffa hen när det är klart.
    Var du sarkastisk eller vad menar du med ditt inlägg? Tråkigt att dom bråkar och att det blivit så illa. 
Svar på tråden Ett fjärde barn?