Absolut! När jag i tidig 20-årsålder och insåg att jag definitivt ville ha barn i framtiden, så låg jag i en period uppe och grät av ångest om nätterna då det betydde att jag skulle behöva FÖDA barn, med alla risker det innebär. Sjukt läskigt, ju.
Nu tog det tio år till innan jag hittat rätt partner och vi ordnat våra liv så att vi faktiskt kunde börja försöka, och min barnlängtan hann bli väldigt stor under tiden - och rädslan för att aldrig få barn. Den rädslan var större än förlossningsrädslan. Mycket större.
Lyckligtvis gick allt bra och jag blev gravid. Hade en trevlig graviditet, kände mig absolut inte som bara ett "kärl" för bebisen som nån skrev utan livet fortsatte typ som vanligt, lite fler människor som frågade hur man mådde bara och till slut var man väldigt tjock, haha. Och jag hade nog förväntat mig en del ångest när förlossningen närmade sig men... Den dök aldrig upp? Kände mig helt kolugn, till och med när värkarna satte igång och vi åkte in till sjukhuset. Kanske hanterade jag det hela mentalt långt tidigare? Tänkte att nu lägger jag mitt liv i sjukvårdens händer, och statistiskt sett kommer allt att gå bra, och så blev det också. (Försöker för tillfället sälja in min man på idén om ett tredje barn, haha.)
Du kan kanske testa att höra med din mamma eller andra nära kvinnliga släktingar om de hade lätta eller svåra förlossningar? Viss ärftlighet finns ju, så det kan kanske lätta sinnet lite (eller skapa mer oro, men då är det ändå nyttig förkunskap att ha).