• Anonym (Rätt ord?)

Rätt ord

Hej frågan har gnagat på mig länge. Min mamma och jag har haft en udda relation om man säger så. Men det var för ett tag sen. Som hon sa något till mig som gjorde mig fundersam på om hon har lite narssesistiska drag eller om hon gaslighta mig. Så jag frågar hur ni skulle tolka det. Jag har en äldre kusin hon var 40 när hon fick sitt andra barn. Medans jag var 32 när jag fick dottern är 37 nu. Hon sa rakt upp och ner att hon tyckte jag var för gammal när jag fick mitt 3 barn vid 32.  Och att jag kanske inte skulle skaffat dottern. Varför hon sa så frågade jag aldrig.

Är det nsrssesistiskt beteende eller gasligt. Eller finns det något annat ord jag söker?

• Svar på tråden Rätt ord
  • Anonym (Hm)

Elak, plump, dåligt omdöme, men inte narcissist eller gaslighting. Du får nog söka lite på de orden för att förstå vad de innebär i praktiken. Inte för att jag försöker vara nedlåtande, men för att du ska förstå din mammas personlighet bättre. En dum kommentar gör inte någon till narcissist. finns det andra beteenden som hon har och som gör att du relaterar till dessa benämningar?

• Anonym (Lb)
    Anonym (Rätt ord?) skrev 2025-10-12 05:12:21 följande:
    Rätt ord

Hej frågan har gnagat på mig länge. Min mamma och jag har haft en udda relation om man säger så. Men det var för ett tag sen. Som hon sa något till mig som gjorde mig fundersam på om hon har lite narssesistiska drag eller om hon gaslighta mig. Så jag frågar hur ni skulle tolka det. Jag har en äldre kusin hon var 40 när hon fick sitt andra barn. Medans jag var 32 när jag fick dottern är 37 nu. Hon sa rakt upp och ner att hon tyckte jag var för gammal när jag fick mitt 3 barn vid 32.  Och att jag kanske inte skulle skaffat dottern. Varför hon sa så frågade jag aldrig.

Är det nsrssesistiskt beteende eller gasligt. Eller finns det något annat ord jag söker?

Narcissism omfattar många symtom och man måste ha flera av dem för att uppfylla en diagnos. Så det är omöjligt att säga om din mamma hade det.

Däremot var det elakt och onödigt sagt. Ingen ansågs väl som en gammal mamma när man var 32? Inte ens på 80- eller 90-talet? Onödig kommentar.
  • Anonym (Klara)

Hur skulle det vara gaslighting, menar du? Narcissism är en personlighetsstörning och det går inte att säga av ett enda uttalande om någon har det eller inte. 

Det var jävligt elakt och plumpt sagt, oavsett. 

• Anonym (Matilda)
    Anonym (Rätt ord?) skrev 2025-10-12 05:12:21 följande:
    Rätt ord

Min mamma och jag har haft en udda relation om man säger så. 

På vilket sätt är er relation udda?

Det går liksom inte ens att gissa om hon är narcissist eller ej, baserat på en enstaka grej hon sagt. 
  • Anonym (ABC)

Okänsligt formulerat, inget annat. 

Svar på tråden Rätt ord