• Anonym (TS)

Vad gör ni småbarnsföräldrar med era barn på helgerna?

Jag frågade ChatGPT vad föräldrar gör med sina barn mellan 1-5 år på helgerna när de inte är på förskolan. ChatGPT svarade att man tar med barnen på skogsutflykter och låter barnen plocka svamp och bär. Hör typ ingen göra detta som standard liksom hela tiden. 

Sedan tycker jag det är skillnad på en skog och typ en skogsdunge också. 

Men jag ser väldigt många andra aktiviteter som föräldrar ägnar sig åt. Frågan är nu, vad gör ni med era barn på helgerna?

• Svar på tråden Vad gör ni småbarnsföräldrar med era barn på helgerna?
  • Nässelfjärilen

Det beror helt på. Vissa helger håller vi oss hemmavid och tar det lugnt. Ibland tar vi oss till museum, lekparker, badhus m.m. 

Nu har vårt ena barn aktivitet på förmiddagen på lördagar och sedan så går bägge barnen på aktivitet på söndagsförmiddagar. Utöver det så blir det mycket skogsutflykter, speciellt under svamp- och bärsäsong. Vi är i skogen var och varannan helg, ibland även eftermiddagar när både jag och min man slutar tidigt.

Men som du skriver så är det få gånger jag hör andra vara ute i skogen så mycket som vi är. Jag växte upp med en mamma som tog med mig och mina syskon till skogs mycket så det är viktigt för mig att mina barn även de blir skogsvana. 

• Anonym (så väldigt olika)

Det är så väldigt olika vad vi gör, och det följer årstiderna lite. Vi bor i ca 20 minuter från Stockholm City med pendeln, så det finns ju en del att välja mellan. ÄR det fint väder kanske vi går ut i något naturreservat, vandringsled, öppet shoppingcenter, parklek, osv osv. ÄR det sämre väder blir det troligare innomhusaktiviteter, går på museum, teater, bio, biblioteken har ofta saker för barnen på helger.  Ibland är vi bara hemma och pysslar, eller åker till mormor eller farmor och farfar, eller så kommer de hit, eller så träffar vi vänner eller släktingar med eller utan barn i samma ålder. 

Helgerna innan och oå högtiderna fixar och firar vi högtider.

• Anonym (K)

Har två barn med stor åldersskillnad. Den yngsta blir snart två år. Vi är mest i parken, biblioteket och eventuellt simhallen på helgen. Ses med mina föräldrar och äter. Längtar tills barnet blir liiite äldre så man kan gå på barnteater och sånt. Fortfarande handlar mycket om rutiner, sovstund på dagen och att ständigt passa och övervaka. 

Svar på tråden Vad gör ni småbarnsföräldrar med era barn på helgerna?