• adam25

Min kompis planerar något hemskt

Hej

För att hålla historian kort så har min kompis alltid haft sociala svårigheter att anpassa sig i sociala situationer alltid varit tyst och socially awkward hela sitt liv. Han är 35 år idag och 2020 så blev han dömd för sexuella ofredande och olaga hot mot en hel del tjejer. När jag nämner att han hotat tjejer med våldtäkt så skrattar han bara. Han fick reda på för inte så länge sen att han hade obotlig cancer. Så idag är hans mentala tillstånd inte så bra jag tycker själv han borde bli inlåst på en psykiatrisk avdelning. Han har aldrig haft flickvänner eller ens tjejkompisar så vitt jag vet. Han planerar att våldta tjejer pga hämnd emot att dom har ignorerat honom och behandlat han annorlunda. Han har sociala problem inte bara med tjejer men rent allmänt. Han har varit mentaöy sjuk länge utan att någon tagit det på allvar. Vad ska jag göra och hur ska jag hjälpa honom på bästa sätt som en vän till honom?

• Svar på tråden Min kompis planerar något hemskt
  • Anonym (Fd)
    adam25 skrev 2025-10-14 08:26:38 följande:
    Min kompis planerar något hemskt

Hej

För att hålla historian kort så har min kompis alltid haft sociala svårigheter att anpassa sig i sociala situationer alltid varit tyst och socially awkward hela sitt liv. Han är 35 år idag och 2020 så blev han dömd för sexuella ofredande och olaga hot mot en hel del tjejer. När jag nämner att han hotat tjejer med våldtäkt så skrattar han bara. Han fick reda på för inte så länge sen att han hade obotlig cancer. Så idag är hans mentala tillstånd inte så bra jag tycker själv han borde bli inlåst på en psykiatrisk avdelning. Han har aldrig haft flickvänner eller ens tjejkompisar så vitt jag vet. Han planerar att våldta tjejer pga hämnd emot att dom har ignorerat honom och behandlat han annorlunda. Han har sociala problem inte bara med tjejer men rent allmänt. Han har varit mentaöy sjuk länge utan att någon tagit det på allvar. Vad ska jag göra och hur ska jag hjälpa honom på bästa sätt som en vän till honom?

Anmäl till socialtjänsten så får de bedöma vad som är lämpligt att göra. Eftersom han troligtvis har funktionsnedsättningar, är allvarligt sjuk, tidigare blivit dömd och nu dessutom planerar saker, så finns det en risk att han genomför dem.

Man kan oftast inte ta in en person mot personens vilja på en psykiatrisk avdelning, personen måste vara ett allvarligt hot mot eget eller andras säkerhet för att det ska gå. Men socialtjänsten kan bedöma om psykiatrin behöver kopplas in. 

Så snabba dig att kontakta socialtjänstens jour!
  • Anonym (Neta)

Har du ork och möjlighet att umgås med honom?

Jag tycker att du ska rådgöra med polisen vad de anser att du ska göra - 114 14 .

Inte minst om du behöver råd hur du ska förhålla dig till honom och få en trygghet i att du själv gjort vad du kunde, både för att hjälpa honom och försöka förhindra brott. 
    I bästa fall är det enbart ord uttalat i vanmakt från hans sida men det kan man inte veta, tänker på hans egen historik och vad Incels gjort sig skyldiga till. 

Hoppas verkligen du får hjälp, oavsett till vem du vänder dig. 

Jag tror inte det är ide att du vänder dig till akutpsykiatrin. De kommer inte att göra något om inte din vän frivilligt söker hjälp där. 

Svar på tråden Min kompis planerar något hemskt