• Anonym (A)

Ensam i tvåsamheten...

Jag känner mig rätt ensam trots att jag har sambo och barn som ännu bor hemma. 
    Det är i stort mest bara jag som tar tag i saker här hemma och då händer det att sambon blir sur för jag bara "stressar" på med allt. Men grejen är ju den att jag låter ju det alltid gå för länge innan jag tröttnar och då måste jag göra det som behövs annars går jag f*n sönder. Det är grejer överallt, kartonger som bara läggs på hög, fulla köksbordet med rat, disk och tvätt som svämmar över etc etc

Jag har lite smått börjat fundera på att flytta själv, men då vi har barn hemma fortfarande, så blir det ju i slutändan att jag lägger ner allt och bara fortsätter lida. 
    Det känns ju lite som att vi bara bor ihop för hans bekvämlighets skull. Även om han nu tvingar sig själv till att t.ex ta disken, motvilligt hjälper till med tvätten emellanåt, så ligger alltid det största ansvaret på mig. Det är alltid jag som inte sett till att hans kläder är rena, det är alltid jag som inte ställt in disken i diskmaskinen och startat den osv. Varför har inte du gjort de, varför gjorde du inte så... Men själv sover han halva dagarna i sängen eller i soffan och gör inte ett skit medan jag är på jobbet eller på skolan när vi har en dag med fysiska lektioner. Sex har vi inte haft på över ett halvår.. och jag saknar det inte ens.... På något sätt så inser jag ju att jag skulle ju må så förbaskat mycket bättre av att packa ihop och flytta. Men varför är det så svårt? Varför får jag dåligt samvete över tankarna att få bo själv? Jag ser ju själv när jag skriver, att detta förhållande är inte friskt. 
    Jag har alltid i hela mitt liv varit rädd för att göra fel, att såra andra osv av rädsla för att bli ensam. Så jag har haft svårt för att säga ifrån och låtit andra köra över mig. Så det är väl därför jag är där jag är idag. Ensam i tvåsamheten...

• Svar på tråden Ensam i tvåsamheten...
  • Anonym (Kalo)

Inte för att vara taskig men så länge du fixar och ändå löser saker så underförstått - han fortsätter.
    Du blir en möjliggörare.

Jag hade hellre levt ensam och gjort saker på mitt sätt och för mig själv än att se hur det förfaller, ändå behöva ta tag i det, stressa och må dåligt. Tillsammans med en idiot som inte har vett att vare sig förstå eller uppskatta.

Du skulle förmodligen ha det bättre på egen hand. 

Det är inte brottsligt eller juridiskt fel att lämna en relation. Du gör inget fel. Och därför ska du inte känna skuld. Däremot kan man känna empati för den andre som kanske blir sårad men det är en annan sak. Annars vore man ju känslokall. 

• Fjäril kär

Varför är hans känslor viktigare än dina?  

Varför är det mer okej att han sårar dig? 

• Anonym (LL)

Jag var exakt i din situation för 10 år sen. Fortfarande 3 barn hemma. En dag kokade det över och jag fattade ett beslut. Det var det bästa jag gjort och är stol över det. 

Levde ensam ett par år med mina barn på min sida och nu bor jag med min nya sambo sen 6 år tillbaka.

Vänta inte för länge!!!

• Mandel

Hur gamla är barnen?

Jag har haft det som du förutom att han aldrig muntligt kommenterade att det var mitt ansvar att se till att allt fungerade.
    Han bara struntade i att göra saker och ursäktade sig alltid med att han skulle göra saker när han hade tid = hade lust. 
    Han hade väldigt sällan lust. Mer att jag fick skylla mig själv för att jag hade så höga krav på hur det skulle se ut hemma och mattider osv.

Jag är definitivt inte pedantisk och jag tycker nog att det är bra om skolbarn får mat i magen innan det är läggdags liksom.

Så när den berömda droppen väl kom var barnen 12 och 15 och jag visste att de skulle klara av att sköta sin egen skolgång och egen matlagning och tvätta själva osv så då gick jag.
    Har inte ångrat en enda sekund att jag gick. Hellre ensamensam än ensam i en tvåsamhet!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (*)

Det är svårt det där.. vart drar man gränsen för att vi gör mer.. kan väl inte säga att min ligger mycket på soffan men det händer.. han hade nog legat där mer om inte jag var så aktiv så det känns som han inte har samvetet att ligga där jämt.. med drivet, att se saker som behöver göras, ta tag i även tråkiga saker.. nackdelen är att jag lätt blir rastlös o därför både tvättar bil, klipper gräs m.m. men annars är jag den som alltid pratar om när o hur praktiska saker ska lösas... har tröttnat på att alltid vara den som tänker ett steg längre i allt.. han får ju det så smidigt....

• Anonym (Jag)

Jag levde ungefär sådär till jag till slut fick nog, trots små barn. Nu lever jag själv, med barnen varannan vecka, och jag mår så jävla mycket bättre! Det är SÅ skönt.
    Hans hem är kaos, det ser jag när jag hämtar barnen. Och jag är så glad att jag bara kan hämta barnen och sen stänga dörren.

• Suzzan99

Du får lämna nappflaskan och snuttefilten till din lilla mans bebis, sen kan du flytta. Särbo är ett mycket bättre alternativ i ditt läge.

• Suzzan99
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-17 16:45:33 följande:

Jag levde ungefär sådär till jag till slut fick nog, trots små barn. Nu lever jag själv, med barnen varannan vecka, och jag mår så jävla mycket bättre! Det är SÅ skönt.
    Hans hem är kaos, det ser jag när jag hämtar barnen. Och jag är så glad att jag bara kan hämta barnen och sen stänga dörren.

Extremt synd om barnen som tvingas leva i en soptipp halva sin tillvaro. Dags för en orosanmälan?
Svar på tråden Ensam i tvåsamheten...