• Anonym (B)

Vad är mitt nästa steg? Känner mig vilse

Jag är en kvinna på 34 år som har en son sedan tidigare. Fick min son när jag var 27 år. Har försökt bli gravid nu igen sedan 3 år tillbaka.

Har genomgått en fertilitetsutredning som inte visade någonting speciellt förutom lågt AMH. Mitt AMH är 0,6 och gynekologen ville därför inte hjälpa mig vidare utan avslutade mitt ärende och hänvisade till IVF direkt.

Jag har på eget bevåg tagit ett progesterontest och fick resultatet: 29. 

Får utslag på ägglossningstest regelbundet och har tydliga ägglossningssymtom. Förstår att jag har nedsatt äggreserv, men förstår även att det där guldägget fortfarande kan släppa! 

Men eftersom att vi har försökt i 3 år och vi har inte råd att göra IVF så känns det hopplöst! 

Min menscykel är 25 dagar med 3 dagar spotting innan mens. Får spottings på dag  8 efter ägglossning så jag har en kort lutealfas. Går det att bli gravid ändå? Hur kan man göra för att förlänga lutealfasen så att ägget hinner fästa? Min magkänsla säger att jag har någon hormonell obalans mellan östrogen och progesteron. Låter det troligt? Jag sa det till gynekologen men hon var helt intresserad av att hjälpa mig vidare.

Svar på tråden Vad är mitt nästa steg? Känner mig vilse