• Anonym (Orolig)

lumbalpunktion (Ryggmärgsprov)

Hej alla fina! Jag hoppas ni kan hjälpa mig med lite råd, tips, eller bara några lugnande ord.

I onsdags gjorde jag ett ryggmärgsprov. Själva provtagningen gick jättebra, det kändes knappt och var över på kanske 15 minuter. Efteråt fick jag ta mig hem direkt (det tar ca en timme kommunalt). Själva hemresan gick ändå okej, jag var lite yrslig och väldigt trött, så jag gick och la mig tidigt.

Dagen efter, i torsdags, mådde jag helt okej. Lite öm i ryggen, men ingen huvudvärk som jag hade hört att man kan få. Däremot fick jag ett extremt lock för ena örat som höll i sig hela dagen.

I går, fredag, vaknade jag med huvudvärk, inte som vanlig huvudvärk utan mer som en tryckande känsla i hela huvudet. Locket i örat kom tillbaka, men ömheten i ryggen hade försvunnit helt och insticket såg fint ut, så jag tog en dusch. Jag försökte vila så mycket det gick, men det är inte helt lätt när man har två barn hemma.

Jag ringde mottagningen på neurologen som lugnade mig och sa att det jag upplevde var vanligt. De rekommenderade att jag skulle dricka mycket vatten och gärna koffein för att lindra huvudvärken. Vid det här laget kunde jag bara ligga i soffan, för så fort jag ställde mig upp kom huvudvärken tillbaka. Jag gick och la mig tidigt då jag var helt slut.

Idag (lördag) vaknade jag med samma huvudvärk och tryck i huvudet. Locket för örat är kvar, jag känner mig yr och kräktes faktiskt en gång. Ingen feber eller stelhet i nacken, men det känns väldigt obehagligt. Jag är fortfarande så trött och påverkad och orkar inte göra något alls. Kan bara ligga på sidan eller rygg, då känns det som bäst.

Ni som har gjort ryggmärgsprov, hur länge mådde ni dåligt efteråt?

När började ni känna er som er själva igen?

Var ert mående också så här svajigt från dag till dag?

Jag är verkligen trött på att må så här nu och skulle bli så oerhört tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter, tips eller bara lite pepp. 💛

Ha en fortsatt fin lördagkväll! 

Svar på tråden lumbalpunktion (Ryggmärgsprov)