Förvirrad i relationen - psykiskt våld?
Jag har varit tillsammans med min sambo i ca 2 år, vi kan ha det väldigt roligt och bra tillsammans. I början ställde hen väldigt många frågor och visade ett genuint intresse för mig. Jag kände mig sedd på ett sätt jag inte tidigare upplevt.
Efter ett tag blev det sämre mellan oss, och jag började få skulden för allt som inte fungerade, men på ett ganska subtilt sätt. Desto längre tiden gått har jag försökt prata med hen och be om saker, ex. ansvarstagande och saker jag vill/behöver för att må bra, men inget har hänt. Hen skyller alltid ifrån sig eller blir upprörd på mig. Några gånger har hen kastat saker och skrikit.
Hen kan säga saker som att jag "känslomässigt misshandlar" hen när jag ligger och gråter (så mycket att jag har svårt att andas) för att jag lämnar hen ensam och inte vill kommunicera.
Jag har försökt förklara så gott jag kan för min terapeut om hur det blir hemma, och han säger att det blir som psykiskt våld när min partner agerar såhär, även om det kanske inte är meningen.
Jag har tänkt lämna min partner, men jag kan inte. Jag är rädd att jag överreagerar, borde ge hen fler chanser. För så länge allt är bra så har vi det ju bra, vi skrattar och har det roligt tillsammans.
Hur ska jag kunna stå på mig i beslutet att gå?