Tics
Min dotter på fyra år har troligtvis tics. det började i somras och har eskalerat under hösten. Hon ?fnyser? med näsan, typ som att hon har något som sitter där som hon vill få ut. Sedan några månader har hon också börjat lyfta händerna och röra dem framför näsan när hon fnyser.
Jag och hennes pappa separerade i maj och det har varit väldigt sårigt. Han var otrogen med en kollega, introducerade min dotter för henne och hennes barn efter en månad. Nu har de gift sig och flyttat ihop i en annan stad. Jag har mått dåligt och han har inte begripit varför utan bara utgått ifrån att jag vill sätta käppar i hjulet för honom och hans nya när jag uttryckt att jag tycker att allt går väldigt snabbt.
Vi fördelar dagarna med dottern 2-2-3 vilket betyder att hon 2-3 dagar per vecka måste pendla med tåg eller bil till och från föris (40 min enkel väg). Hon måste också spendera dagarna hos pappan ihop med en ny familj. Hon började dessutom på en ny avdelning på förskolan i höst och det är en stor grupp med mycket liv.
Är det någon som har erfarenhet av barn med tics? Vad rekommenderar ni, söka vård? Vad kan jag göra för att minska stressen i hennes liv? Hennes pappa går inte att resonera med, han tror bara att jag anklagar honom.