• FruTe

Concerta eller Elvanse?

Jag började med Concerta för ca 1 1/2 månad sedan, började på lägsta dosen i 3 veckor och ökade sedan. Märkte ingen skillnad alls på lägsta dosen men sedan jag ökade dosen har jag mått så dåligt. Hjärtklappning, hög puls, oro, ångest, deppig, extremt trött...
    Så idag började jag med Elvanse istället. Blir så orolig att jag ska må dåligt av den också. Jag hade precis börjat må mycket bättre efter en lång sjukskrivning pga utmattning innan jag började med Concerta. 
    Har hört från andra att det är vanligt att må som jag gör av just Concerta, även om jag förstår att det såklart är individuellt vad som funkar bäst.
    Någon som har erfarenhet av båda medicinerna och kan berätta hur ni mått/mår?

• Svar på tråden Concerta eller Elvanse?
  • Pärla

Hej!

Jag är heltidssjukskriven sen snart två år tillbaka också pga utmattning/ ångest. Fick min adhd ouppmärksam form diagnos för snart 2 veckor sen, och i måndags påbörjade jag min första medicin på Medikinet 30 mg.
    Kan säga också att jag precis började må bättre med hälsan, innan jag började med medicinen. Jag känner ingen skillnad alls, varken på energin, fokus, aptit eller uppmärksamhet! Min sjuksköterska säger att det är bara 4 dagen, och jag borde känna av tills jag går på besök nästa vecka hos henne.
    Jag känner mig otroligt frustrerad, stressad, orolig, min ångest är värre och känner mig jättetrött och nedstämd! Man brukar säga, ha is i magen och avvakta och inte ha bråttom, men jag är otålig eftersom man vill må bra!

Hur var biverkningarna för dig, med aptiten? Jag blev inte alls påverkad, och skulle faktiskt vilja ha stabilare aptit för jag impulsäter! Vill så äta mer balanserat!
    Min dotter som är 15 år tar Elvanse, och jag vill också prova den!
    Hoppas du lyckas hitta den rätta medicinen!

Svar på tråden Concerta eller Elvanse?