Cytotec efter konstaterat missfall
Hej alla, jag fick ordinerat hemmabehandling med cytotec efter att lilla hjärtat slutat slå i 8+6. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter då jag läste mycket som skrämde upp mig i onödan.Första tab som man tar heter Mifegyn (Mifepristone) som mjukar upp & förbereder livmoderhalsen, denna sväljer man 24-72 h innan man har möjlighet att stoppa upp dom 4 cytotec tab som ska sättas in vaginalt & har som uppgift att få igång blödningen + mkt viktigt, smärtstillande läkemedel som man ska ha fått med sig hem från läkaren. I mitt fall tog jag 1 citodon + 1 naproxen (har inte benägenhet att må illa av citodon). Dom sa också ok till 2 alvedon + 1 naproxen om man är orolig för illamående.
Förhoppningen är sen att blödning ska starta inom 3 h men i mitt fall så var jag tvungen att ta ytterligare 2 tab som man låter smälta under tungan. 1,5 h senare kom det igång med besked.
Då kände jag att livmodern jobbade på som tusan med sammandragningar för att få ut allting. Jag hade även fått med mig en tab oxynorm 5 mg just in case som jag faktiskt tog då för att slippa uppleva sammandragningarna så intensivt, den kickade in ca 15-20 min senare & följande 2 h blödde jag smärtfritt ut klumpar & som en riklig mens för att sen klinga av.
Följande natt var det som en vanlig mens.
Med smärtstillande värktabletter så blev det alltså helt klart hanterbart, det är min upplevelse.
Kram på alla som går igenom något liknande.