• sisley

Det här med att inte äta gädda?

Vår granne kom igår över till oss med en nyfångad gädda som han fångat i en insjö här i närheten. Hur är det nu? Ska jag inte äta den? Jag trodde att det här med fisk mest gällde fisk som kom från östersjöområdet. Den här fisken borde väl inte ha fått i sig några gifter?

• Svar på tråden Det här med att inte äta gädda?
  • Eja

jag skulle ha undvikit att äta upp gäddan

• sisley

Men varför? Det är det jag undrar över. Fisken i sig är ju inte farlig utan det är miljögifterna som är skadliga för fostret. Kan fisken få detta i en insjö?

• Eja

ja du....det har du nog rätt i......jag är nog för dåligt insatt egetligen....:=)

• Carro Å

Jag tycker att man ska lyssna på sitt sunda förnuft ganska mycket när d gäller mat. Jag tror inte alls att det e farligt att käka lite gädda en gång.. kanske inte ska göra det varje vecka men nån gåg kan ja knappast tro skadar.

• sisley

Mmm, vad svårt! Jag hör väl till den kategorin av gravida som inte lever slaviskt efter livsmedelsverkets lista på förbjuden och tillåten mat. Ofta beror det på att jag helt enkelt glömmer bort att jag inte får äta en viss sorts mat och dessutom påstår min läkare att det inte alls är ngn fara att äta fisk. Det enda hon varnade för var opastöriserade ostar och rött kött. Tom det har jag av misstag fått i mig... *suck*
    Men den här gången vill jag ändå fråga innan. Det slutar nog med att jag inte äter gäddan men jag skulle ändå gärna få veta hur det egentligen ligger till.

• Signatur

Så här står det på livsmedelsverkets hemsida:
    "Ät inte
    abborre, gädda, gös, lake ål och (stor) hälleflundra, svärdfisk, haj, rocka och tonfisk (gäller ej konserverad tonfisk)
    lever från torsk och lake
    All odlad fisk kan du äta.

Ovanstående råd gäller även flickor och kvinnor i barnafödande ålder, med det undantaget att de fiskarter som kan ha förhöjda kvicksilverhalter (abborre etc.) kan ätas en gång per vecka.
    Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad och inte tillhör någon av sorterna ovan. Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad. "

"Fisk från vissa områden kan dock innehålla förhållandevis höga halter av t ex kvicksilver (metylkvicksilver), organiska miljöföroreningar (DDT, PCB, dioxiner m fl) eller radioaktivt cesium."

"Metylkvicksilver

Ett högt intag av metylkvicksilver under graviditeten kan - utan att påverka modern - skada fostrets nervsystem. Det beror på att nervsystemet under utvecklingsperioden är särskilt känsligt för påverkan. Även under de första levnadsmånaderna fortsätter nervsystemet att utvecklas. I utländska studier har man observerat fördröjd mental och psykomotorisk utveckling hos barn som under fosterperioden utsatts för relativt små mängder metylkvicksilver.

Eftersom metylkvicksilver stannar kvar i kroppen i flera månader är det befogat att även den allra första tiden av graviditeten avstå från sådan fisk som kan innehålla förhöjda halter av detta ämne, därför ges samma kostråd till kvinnor som planerar att skaffa barn snart. "

Läs mer på www.slv.se gå in på konsumentinfo; kostråd; mat för två kostråd för gravida.

• kam

Gäddan ligger högst upp i kedjan, vilket innebär att den äter andra småfisk som i sin tur har ätit ännu mindre fiskar och på så vis lagras miljögifter till en koncentrerad form hos gäddan. Jag skulle inte äta den.

• Tiili

jag tror inte det är skadligt om det rör sig om en enstaka gång. så länge man inte gör det till en vana så...

gör som dukänner är rätt. det finns alltid folk som har åsikter. mig "gnäller" vissa på pga av att jag är vegetarian, trots att jag på så sätt naturligt undviker mycket som anses skadligt.

• Marsupulami

Gäddan är ett riktigt rovdjur. Äter det mesta, även andungar om den kommer åt. Jag brukar fiska och älskar att äta gädda. Var ute och fiskade för någon månad sedan och naturligtvis så fick jag på tre dagar 10 gäddor från 2-4,5 kg. typiskt!!! fick frysa in allt. Smat ge till släkt och vänner. De skulle göra pepperotsgädda och allt möjligt kul :´-(

Fast kul var dte att få upp fisken

Svar på tråden Det här med att inte äta gädda?