Autism
Låt oss tala om autism i lång ålder. Är det vanligt? Vad innebär autism?
Jag menar låg ålder.
Det är inte ovanligt iaf. Vad undrar du egentligen?
Det är inte ovanligt iaf. Vad undrar du egentligen?
Det har ju skett en kraftig ökning av diagnostiserad autism under de senaste 15 åren, främst bland flickor. Bland vuxna finns det antagligen en ganska stor skillnad mellan antalet som har diagnos och antalet som har autism men inte blivit diagnostiserade. Eftersom barn utreds med lägre tröskel nuförtiden, är statistiken för diagnostiserad autism mer tillförlitlig och ligger väl kring 2%. Autistiska drag, som inte ger tillräckligt med svårigheter för diagnos, är dock vanligare.
Det har ju skett en kraftig ökning av diagnostiserad autism under de senaste 15 åren, främst bland flickor. Bland vuxna finns det antagligen en ganska stor skillnad mellan antalet som har diagnos och antalet som har autism men inte blivit diagnostiserade. Eftersom barn utreds med lägre tröskel nuförtiden, är statistiken för diagnostiserad autism mer tillförlitlig och ligger väl kring 2%. Autistiska drag, som inte ger tillräckligt med svårigheter för diagnos, är dock vanligare.
Flickor, tjejer, kvinnor får sina diagnoser sent. Jag hann fylla trettio innan jag fick min diagnos.
Man har utvidgat vad som ingår i autism t ex så räknar man nu Asperger in autism diagnoser.
Men autism kan ju vara allt ifrån högfungerande till dom att även ha andra diagnoser som kräver stor omsorg.
Men så här står det på Socialstyrelsen hemsida.
Man räknar med att 5?7 procent av alla barn och 3 procent av de vuxna har adhd, och att 1?2 procent av befolkningen har autism. Det betyder att minst en elev i varje skolklass har adhd eller autism ? funktionsnedsättningar som ger olika typer av svårigheter i vardagen. Personer med adhd har ofta svårt med uppmärksamhet och impulskontroll medan personer med autism har svårt med sociala kontakter och att hantera förändringar. Svårigheterna är i allmänhet livslånga men det är också stora individuella skillnader i hur de tar sig uttryck och hur stort lidande man har.
I riktlinjerna som publiceras idag lyfter Socialstyrelsen framför allt behovet av tidiga insatser som kan minska svårigheterna för personer med adhd eller autism. För en del kan det räcka med enklare anpassningar i vardagsmiljön eller skolan men ofta behövs insatser från såväl hälso- och sjukvården som socialtjänsten och skolan.
? Det är viktigt att börja ge stöd redan när behoven upptäcks, vilket kan vara redan på förskolenivå eller ännu tidigare, och att ge vård och stöd redan före en utredning och en eventuell diagnos, säger Mattias Fredricson, enhetschef för Socialstyrelsens nationella riktlinjer.
Samtidigt är det viktigt att inte fördröja en neuropsykiatrisk utredning, särskilt inte för de mest sårbara individerna. Socialstyrelsen rekommenderar att utredningarna följer vissa grundprinciper ? de behöver till exempel vara individanpassade och utföras av personal med rätt kompetens.
? Sedan måste något hända efter utredningen. Utredarna bör föreslå lämpliga insatser, och ofta behöver till exempel barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, och elevhälsan samarbeta. Personerna med adhd eller autism och deras familjer ska inte själva behöva ta ett samordningsansvar, säger Mattias Fredricson.
Jag förstår inte frågan? Har man autism, har man det redan från låg ålder, men beroende på symptom och grad av autism diagnosticeras personer olika sent/tidigt. Min pappa fick tex sin diagnos efter 65 (familjen hade såklart märkt svårigheter, men trodde det berodde på en diagnos inom psykisk ohälsa). Växer diagnosen bort var den kanske inte rätt från början?