• Anonym (Hon)

Hur mycket hänsyn till autistisk man?

Har en man som länge hängt i mina dms på insta. Jag vet att han är autistisk.
    Vi brukade prata för några år sen, men av olika orsaker blockade jag honom till slut.
    Han dök upp igen för nåt år sen, med nytt konto. Jag lät honom hållas, svarade ytterst sällan på det han skrev. Men så skrev han något jag inte kunde låta bli att prata mer om och vi babblade en stund. Så blir det ett skämt, som han misstolkar och drar så långt att det blev elakt. Jag svarade något syrligt och slutade svara. Sen följande två dagar fortsatte han att skämta lika elakt. Då fick jag nog och blockade. Jag fattar att han inte menade illa, men jag orkade verkligen inte med honom mer. Nu tycker en vän att jag var elak som inte var mer förstående och att jag borde ha förklarat innan jag blockade, så han kanske lär sig. Är det verkligen mitt ansvar att lära en vuxen man hur man uppför sig?

• Svar på tråden Hur mycket hänsyn till autistisk man?
  • Anonym (Jessica)

Även en autistisk person vet vad som är rätt och fel , så nej du har rätt att dra dina gränser exakt vart du vill. 

/Hälsningar från en med autism 

• Anonym (Hon)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-10-25 20:41:53 följande:

Även en autistisk person vet vad som är rätt och fel , så nej du har rätt att dra dina gränser exakt vart du vill. 

/Hälsningar från en med autism 

Jag tror faktiskt inte att han förstod att han var elak, i hans värld försökte han sig nog på att härma min sarkastiska humor. Jag har också autism, men inte i närheten av samma grad som han.
  • Anonym (g)

Så hans skämt misstolkar du och blir sedan...ja vad?

Ni verkar inte vara kompatibla för kontakt men så är det med många oavsett autism eller inte. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (g) skrev 2025-10-26 11:39:17 följande:

Så hans skämt misstolkar du och blir sedan...ja vad?

Ni verkar inte vara kompatibla för kontakt men så är det med många oavsett autism eller inte. 

Jag har inte misstolkat något? Tvärtom, jag tror ju tom bättre om honom än han faktiskt visade. Jag vill ändå inte ha fortsatt kontakt, jag ville ju inte ens ha kontakt innan dess, men kände inte att jag "kunde" blocka bara för att.

Poängen med tråden är att min kompis tyckte jag borde ha informerat honom innan, så han lär sig något av det, medan jag inte ser det som mitt ansvar. Undrade vad andra tycker.
Svar på tråden Hur mycket hänsyn till autistisk man?