• Anonym (Skola)

Första terminen på gymnasiet

Sonen går först året och lägger ned mycket liten tid efter skolan på att studera. På skolan är det ca 25 timmar/ vecka.
    Det är heltids studier 40 timmar/ vecka. Sonen i stort sätt vägrar lägga ner tid på skolarbete. Åker till tjejen och stannar från fredag till lördag. 
    Han säger att han läser, men fick F på prov.
    Vi bråkar hela tiden även med pappan(sambo). Jag tror inte han läser, vill han ska komma hem och läsa. Pappan säger att vi måste tro på honom att han läser. Nu har han snart prov. Pappan säger att jag är manisk, vilket jag är. Blir tokig på att se att han förstör för sin framtid. På veckorna hamnar han framför youtube, spel och filmer. Vad ska jag göra? Han säger att jag bara tjatar och att det är därför han inte jobbar i skolan. Pappan säger det samma.
    I går slutade han klockan 12:00. Jag tänkte att jag säger ingenting. Klockan 19:00 hade han inte öppnat någon bok. Jag åker till butiken och ber våran son läsa. Ber också pappan att se om han läser. Jag kommer hem och frågar om pappan kollat om han läst? det glömde jag.

• Svar på tråden Första terminen på gymnasiet
  • Fjäril kär

Börja I andra änden.... Har han till att börja med valt en utbildning HAN vill gå eller är det NI som valt?  Dvs är han överhuvudtaget motiverad , peppad och tycker det är kul?  
    Det låter som att han antingen är totalt omotiverad och skoltrött , valt fel inriktning eller att det är svårare än han trodde och skäms för att säga det... 

Ta reda på vad han faktiskt tycker .  Det är helt fel att gnälla om läxor om han faktiskt mår dåligt över skolan av en eller annan anledning.  

Kanske behöver ni diskutera skolgången med hans mentor/lärare och ykes/studievägledare för att hitta rätt väg framåt. 

• Anonym (Skola)

Tack för svar. Han ville byta linje för tre veckor sedan. Sonen ville byta för att han hade kompisar på linjen han ville byta till(aldrig visat intresse för denna linje).
    Det gick inte att byta pga att det var fullt. Jag frågade honom för några dagar sedan. Han sa att han ångrat sig och ville inte byta oavsett.

• Anonym (Skola)

Vet inte om det är någon linje han skulle tycka vara kul.

• Fjäril kär
    Anonym (Skola) skrev 2025-10-25 21:42:55 följande:

Tack för svar. Han ville byta linje för tre veckor sedan. Sonen ville byta för att han hade kompisar på linjen han ville byta till(aldrig visat intresse för denna linje).
    Det gick inte att byta pga att det var fullt. Jag frågade honom för några dagar sedan. Han sa att han ångrat sig och ville inte byta oavsett.

Kompisar är viktiga och känner han sig obekväm, felplacerad eller utanför i gemenskapen i klassen så påverkar det givetvis skolarbetet också .  Att han vill gå med sina kompisar ksn ju tyda på att han inte trivs med varken klassen eller det valda programmet. 

Ta hans prat om att byta inriktning på allvar och försök hitta vad det är som skaver.   Det viktigaste är stt du förstår att läxorna inte är problemet utsn ett symptom på att något är fel. 
  • Anonym (Skola)

Tack för tipset! 

• Anonym (gg)

Har han fått F på ett prov alltså? Du låter väldigt manisk ja och det kan ge motsatt effekt. Han kan inte nå upp till dina mål eller din bild av 40 h per vecka... Det är gymnasiet, inte ett heltidsjobb.

• Anonym (Skola)

Det är skolan som informerat att det är 40 timmar/vecka.

• Anonym (W)

Barn mognar olika snabbt och er son verkar inte ha förstått sambandet ännu mellan skolgången och hans framtid. 

Hur ser det ut med fickpengar osv? Kan ni strypa dessa tills ni ser någon positiv förändring. Hur som helst måste du ha pappa med dig, annars kommer det inte funka...

Svar på tråden Första terminen på gymnasiet