• Anonym (Hjälp)

Vuxen hund som inte kan hålla sig

Hej allesammans, jag hade behövt lite råd från er hundkunniga människor här inne. 
    Jag har en hanhund på några år som är okastrerad. Har haft honom sedan han var valp, han har alltid varit väldigt osäker av sig och har separationsångest. När jag började ensamträna honom märkte jag det iom att han kissade eller bajsade inomhus trots att han nyss blivit rastad. Det har blivit bättre med tiden men olyckor händer fortfarande. Han kan även göra av sig på natten (när ingen är närvarande) i övrigt är han rumsren och säger alltid till när han vill gå ut MEN om man inte är nog snabb att ta ut honom så går han och kissar i lägenheten. Vi pratar nu om att han måste hålla sig i 10 minuter från att han säger till. Har kollat upp honom hos veterinären och de hittar inga fel så det verkar vara stress/beteende rela men jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska jobba med detta

• Svar på tråden Vuxen hund som inte kan hålla sig
  • Dexter dot com

Varför väntar du så länge med att rasta honom att han måste säga till att han är nödig? Håller han sig normalt 4 timmar innan han säger till så går du ut tidigare dvs efter 3-3,5 timmar så han inte behöver bli jättenödig. Förmodligen är han ju på bristningsgränsen när han väl måste säga till eftersom ingen tar ut honom i tid.

• Dexter dot com

Om han sover med dig borde du ju höra när han börjar tassa upp på natten och behöver gå ut så du kan ta ut honom så han slipper göra sina behöv inne.

• Anonym (G)

Inför fasta rutiner. Men låt det ej gå så lång tid att hunden hinner bli för nödig. 

• Anonym (Hjälp)

Jag kanske missade att skriva det i inlägget men hunden rastas väldigt frekvent eftersom jag jobbar hemma. Han är ute var tredje till fjärde timme. Han kan gå och göra av sig 1 timme efter vi just varit ute ibland. Jag tror ni missade min poäng litegrann. jag menar inte att han behöver komma och säga till för att få gå ut utan jag menade att han är medveten om att man gör sina behov utomhus. Dvs att han kommer och säger till om han tex druckit mycket vatten och behöver gå ut tidigare än han brukar

• Dexter dot com
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-26 18:10:05 följande:

Jag kanske missade att skriva det i inlägget men hunden rastas väldigt frekvent eftersom jag jobbar hemma. Han är ute var tredje till fjärde timme. Han kan gå och göra av sig 1 timme efter vi just varit ute ibland. Jag tror ni missade min poäng litegrann. jag menar inte att han behöver komma och säga till för att få gå ut utan jag menade att han är medveten om att man gör sina behov utomhus. Dvs att han kommer och säger till om han tex druckit mycket vatten och behöver gå ut tidigare än han brukar

Markerar han eller kissar han verkligen ur sig ordentligt inne en timme efter att ni varit ure? Är han kastrerad ? Hur ser hans dag ut med motion, mental aktivering och ensamhet med tanke på separationsångesten?
  • EnAnonumius
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-26 18:10:05 följande:

Och du bör nog tänka på vad du själv skriver innan du säger att andra missar poängen lite. 

Du skrev citerar dig från din trådstart:

"Vi pratar nu om att han måste hålla sig i 10 minuter från att han säger till."

(slut på citatet) 

Varför anser ni att han skall hålla sig i 10minuter innan ni går ut med honom efter att han sagt till att han är nödig? 

Skulle du gilla att bli tvingad att hålla dig i 10 minuter om du var riktigt nödig och hade svårt att hålla dig? 
    Om nej... Så varför anser du att hunden skall göra det? 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    EnAnonumius skrev 2025-10-26 18:30:09 följande:
    Och du bör nog tänka på vad du själv skriver innan du säger att andra missar poängen lite. 

Du skrev citerar dig från din trådstart:

"Vi pratar nu om att han måste hålla sig i 10 minuter från att han säger till."

(slut på citatet) 

Varför anser ni att han skall hålla sig i 10minuter innan ni går ut med honom efter att han sagt till att han är nödig? 

Skulle du gilla att bli tvingad att hålla dig i 10 minuter om du var riktigt nödig och hade svårt att hålla dig? 
    Om nej... Så varför anser du att hunden skall göra det? 
    Har man liten blåsa kan man träna upp den, folk som fä. Om man tar ut hunden och den efter en timme vill ut igen kanske man inte har tid just då om man t ex sitter i ett jobbmöte, utan måste ges lite tid att förebereda att lämna. Precis som om man själv måste på toa - ibland kan man inte gå ifrån just den minuten hur nödig man än är.
  • Anonym (Hjälp)
    Dexter dot com skrev 2025-10-26 18:24:41 följande:
    Markerar han eller kissar han verkligen ur sig ordentligt inne en timme efter att ni varit ure? Är han kastrerad ? Hur ser hans dag ut med motion, mental aktivering och ensamhet med tanke på separationsångesten?
    De gånger vi varit ut en kort stund innan skulle jag säga att han bara markerar. Det är sällan jag upplevt att han verkligen tömmer sig inomhus men jag upplever inte heller att han markerar revir överdrivet mycket utomhus. Han är okastrerad men han småskvätter inte alls som vissa okastrerade hanar kan göra när vi är ute och verkar inte påverkas av löptikar i område. därav att jag ej känt något behov av att kastrera honom. Jag jobbar hemifrån så under dagen går vi ut på promenader så han får rastas. På kvällen Tar jag en längre tur. Han har aktiveringsleksaker som han gillar att hålla på med under dagarna. Vissa eftermiddagar får han träffa mina vänners hundar som han tycker om och även leka av sig med dem. Han lämnas nästan aldrig hemma ensam då jag märker att han blir stressad av det. I dagsläget får han följa med om jag ska göra något.
  • TL12

En hund är en hund 
    hundar är inte som människor och du verkar vara helt bakom flötet när det gäller hund och deras behov 
    mitt råd är att lämna bort hunden till någon som vet vad en hund behöver , vad ska du med hund till?

• Dexter dot com
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-26 20:08:19 följande:
    De gånger vi varit ut en kort stund innan skulle jag säga att han bara markerar. Det är sällan jag upplevt att han verkligen tömmer sig inomhus men jag upplever inte heller att han markerar revir överdrivet mycket utomhus. Han är okastrerad men han småskvätter inte alls som vissa okastrerade hanar kan göra när vi är ute och verkar inte påverkas av löptikar i område. därav att jag ej känt något behov av att kastrera honom. Jag jobbar hemifrån så under dagen går vi ut på promenader så han får rastas. På kvällen Tar jag en längre tur. Han har aktiveringsleksaker som han gillar att hålla på med under dagarna. Vissa eftermiddagar får han träffa mina vänners hundar som han tycker om och även leka av sig med dem. Han lämnas nästan aldrig hemma ensam då jag märker att han blir stressad av det. I dagsläget får han följa med om jag ska göra något.
    Osäkerhet och stress kan ju ställa till det ordentligt så jag hade börjat med nån form av mental aktivering några g/v ( nosework, spår,sök ) för att höja hans självförtroende och sänka stressnivån och gått ut oftare och då verkligen ha koll på att han kissat ordentligt. Kastrering är ju inget alternativ då han redan är osäker och förlusten av hormoner oftast förvärrar dålig mentalitet och kan ge inkontinens.
    Kan kisskydd vara ett alternativ ? Jag tycker egentligen inte alls om dom men eftersom du vet att han är helt frisk och det handlar om markeringar så kan det ju vara värt att testa.
    Hur länge har detta pågått?
  • Anonym (Anonym hundägare)

Vår hund, en 18 mån Bijon Havanaise, började nyligen kissa i sängen fast han egentligen är rumsren. Han har också varit lite petig med maten, sovit lite mer och intresserat sig lite extra för sin snopp (😅). Vi tänkte att han kanske hade urinvägsinfektion, men när vi ringde veterinären för att kolla så trodde de snarare att det var en hormonell reaktion på löptikar närheten då vi hade 3 st i samma port (och massa andra löptikar vi brukade träffa). Nu när grannarnas hundar inte löper längre så kissar han heller inte i sängen.
    Dock har han också nyligen kissat/satt sig inne när han var ensam hemma i 2h fast han var ordentligt rastad före, men det tänker vi är är en stressreaktion då Havanaiser ofta har separationsångest. Hoppas den här spaningen är till hjälp! ☺️

• Anonym (Hjälp)
    TL12 skrev 2025-10-26 23:28:48 följande:

En hund är en hund 
    hundar är inte som människor och du verkar vara helt bakom flötet när det gäller hund och deras behov 
    mitt råd är att lämna bort hunden till någon som vet vad en hund behöver , vad ska du med hund till?

Kan du utveckla vad du menar med det? istället för att bara säga att någon är helt bakom flötet kan du väl dela med dig av din egen kunskap.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym hundägare) skrev 2025-10-27 09:30:03 följande:

Vår hund, en 18 mån Bijon Havanaise, började nyligen kissa i sängen fast han egentligen är rumsren. Han har också varit lite petig med maten, sovit lite mer och intresserat sig lite extra för sin snopp (😅). Vi tänkte att han kanske hade urinvägsinfektion, men när vi ringde veterinären för att kolla så trodde de snarare att det var en hormonell reaktion på löptikar närheten då vi hade 3 st i samma port (och massa andra löptikar vi brukade träffa). Nu när grannarnas hundar inte löper längre så kissar han heller inte i sängen.
    Dock har han också nyligen kissat/satt sig inne när han var ensam hemma i 2h fast han var ordentligt rastad före, men det tänker vi är är en stressreaktion då Havanaiser ofta har separationsångest. Hoppas den här spaningen är till hjälp! ☺️

Tack för ditt svar! Var lite såna här svar och andras erfarenhet jag var ute efter! Låter väldigt likt mitt problem! Min är en pomeranian och de har ju också lätt att få separationsångest vilket jag tänkt att det berott på innan. Har aldrig tidigare upplevt att han brytt sig om löptikar men iof kanske det här kan vara hans reaktion. Det händer ju inte hela tiden heller utan lite sporadiskt.
  • Anonym (Anonym hundägare)

Ja, vi ska börja om med ensamträningen, lite kortare stunder men oftare. Vi köpte en sån liten Tapo inomhuskamera för ca 300 kr på Kjell & Co, den har varit bra för vi ser och hör vad han gör när han är ensam (springer runt en hel del). 

Sen hände en lustig grej en gång när jag storstädat och även drog ett varv med ångmoppen (ja, jag har en som åker fram max 1 gång om året 😅). När hunden sen kom hem efter städningen så sprang han runt och småpinkade lite överallt, under klädhängaren, framför TVn och i hörnet där han brukade kissa som valp. Vår analys är att jag städat bort alla hans lukter, så han var tvungen att markera revir hemma igen. Kan det vara något sådant med din hund, dvs att du helt enkelt är väldigt bra på att städa? 😁

Svar på tråden Vuxen hund som inte kan hålla sig