• Anonym (Vantrivs)

Bor i hans föräldrahem - får inte ändra nåt?

Hur får jag min kille att förstå att jag vil att det ska kännas som VÅRAT hem?
    Jag har flyttat in hos min kille, han bor kvar i huset som han växte upp i eftersom han ärvde det. Det är precis så som hans föräldrar lämnade det ? varenda tavla, prydnad, allt innehåll i lådor, skåp osv. Han har haft det så i x antal år sedan de gick bort.
    Och jag känner mig som en hemsk person men jag trivs inte alls med det. Jag har ändrat lite småsaker, satt in lite av mina möbler och tavlor men är fortfarande till 90% hans föräldrars gamla saker. Och i alla lådor och skåp är det deras porslin, deras köksredskap och allt sånt. Det känns inte alls som mitt hem utan som att jag sover hemma hos hans föräldrar. Av någon anledning stör det mig väldigt mycket att jag inte hittar i lådorna, att jag måste rota runt bland DERAS saker för att hitta en visp och allt ligger i mitt huvud helt ologiskt i lådorna och jag får panik av känslan att jag vill skapa VÅRAT hem, inte deras familjehem som jag bor i. Det är inte det viktiga egentligen men tycker dessutom det är fult, det är slitna trasmattor från 90-talet och deras bebis-bilder och bröllopsbilder på hela väggarna i såna guldiga gammaldagsa ramar huller om buller i olika storlekar. Jag förstår till en miljon procent att han vill ha bilder framme på sin familj, men kan vi ha det på ett lite mer snyggt och genomtänkt vis. 
    Framförallt är det som ger mig den här känslan att det verkligen är som att gå in i ett hem från 2005, precis så som hans föräldrar haft det under hans uppväxt. Inget är förnyat, inget är ändrat eller rört och jag känner mig som en total främling och gäst. Jag har ett stort inredningsintresse och skulle vilja inreda så det kändes mer som mitt hem också, saknar att ha det fint runt mig och känna mig hemma. 
    Men vågar inte säga något för hans föräldrar har som sagt gått bort så vill inte komma och vara okänslig. När jag flyttade in trodde jag nog att vi skulle skapa ett hem och inte att det skulle bli så här.. han pratade om att jag skulle få sköta inredningen eftersom jag gillar sånt. Men nu av att jag typ bara bytt säng eftersom hans var så sliten och köksbord har han redan hintat om att jag ändrar för mycket. Och då är alltså ALLT annat hans föräldrar gamla saker. Jag låter hemsk men jag vill inte bo i ett hem som är inrett 2005, inte alls min stil och inte alls mina saker eller känns som jag eller ens att jag hittar var grejer finns för jag bor hemma hos någon annan.. så svårt för vill verkligen inte vara okänslig när hans föräldrar gått bort. 
    Hur hade ni gjort?
  • Svar på tråden Bor i hans föräldrahem - får inte ändra nåt?
  • Anonym (Maria)

Det måste ni ju kunna prata om lugnt och sansat och mötas i nån form av kompromiss. Beroende på hur stort huset är kanske något eller några rum kan få vara oförändrade och du kan få helfixa något annat rum och övriga kan vara lite mitt emellan. Men klart att du ska lyfta frågan, utan att anklaga hans föräldrar för att ha fula saker och dålig smak naturligtvis. Men att lyfta ditt eget inredningsintresse och viljan av att det ska kännas som ditt hem också, det är inte kontroversiellt.

• Anonym (Vantrivs)
    Anonym (Maria) skrev 2025-10-26 20:27:40 följande:

Det måste ni ju kunna prata om lugnt och sansat och mötas i nån form av kompromiss. Beroende på hur stort huset är kanske något eller några rum kan få vara oförändrade och du kan få helfixa något annat rum och övriga kan vara lite mitt emellan. Men klart att du ska lyfta frågan, utan att anklaga hans föräldrar för att ha fula saker och dålig smak naturligtvis. Men att lyfta ditt eget inredningsintresse och viljan av att det ska kännas som ditt hem också, det är inte kontroversiellt.

Haha nej jag kommer såklart aldrig nämna för honom vad jag tycker om inredningen. Och det är som sagt egentligen inte det viktiga att jag personligen tycker det är fult. Men det blir som ytterligare ett lager i att inte känna sig hemma.

Borde väl på något sätt ta upp det. Tycker det är så svårt. Vet att han bott med sitt ex i huset och eftersom det fortfarande är som hans föräldrar hade det så gissar jag att hon inte heller fick ändra.. tack för ditt svar! 
  • Anonym (Vantrivs)
    Anonym (Maria) skrev 2025-10-26 20:27:40 följande:

Och bra idé att dela upp rummen!
  • Anonym (f)

hur länge har ni bott ihop? hur kommer det sig att ni inte pratade om detta innan du flyttade in?

• Anonym (Vantrivs)
    Anonym (f) skrev 2025-10-26 21:13:06 följande:

hur länge har ni bott ihop? hur kommer det sig att ni inte pratade om detta innan du flyttade in?

Vi pratade om det, det var då han sa att jag får sköta inredningen eftersom han inte bryr sig och jag gör det. Men nu när vi väl är där så kommer det kommentarer om att han inte gillar när jag ändrar osv. Då har jag i stort sett bara bytt ut sängen, köksbordet och gardiner i ett par rum.. så nu vågar jag inte mer.

Vi har bott ihop i ett halvår. Så inte så länge.
  • Anonym (f)
    Anonym (Vantrivs) skrev 2025-10-26 21:16:59 följande:
    Vi pratade om det, det var då han sa att jag får sköta inredningen eftersom han inte bryr sig och jag gör det. Men nu när vi väl är där så kommer det kommentarer om att han inte gillar när jag ändrar osv. Då har jag i stort sett bara bytt ut sängen, köksbordet och gardiner i ett par rum.. så nu vågar jag inte mer.

Det låter fruktansvärt jobbigt att inte ens kunna prata om det. Att ändra om för att känna sig hemma är ingen stor sak även om det kan behövas tas lite pö om pö då huset är ärvt men du ska inte få negativa kommentarer och kunna diskutera detta ihop.
  • Anonym (Syskon)

Mitt syskon är sådär. Tog över vårt föräldrahem när våra föräldrar gick bort och har knappt ändrat nåt, 15+ år senare. Vissa har svårt för förändringar, kanske är din sambo också så.

Men att ta ett rum i taget som någon skrev är kanske en bra idé, det behöver ju få bli ditt hem också. Är man solo är det en sak, men har man valt att bli sambo så är det ju ett helt annat läge. 

Om badrummen är gamla och behöver göras om av ålder så kan ni kanske börja där? Då får ni ett stort projekt som kräver engagemang och sen är ni igång?

• Dexter dot com

Att minnas sina föräldrar med värme är ju inte samma sak som att bo kvar i deras möbler mm, inte tillåta sin sambo att förändra så hon känner sig hemma osv....personligen tycker jag hans fixering att behålla allt det gamla är osunt. Jag hade varit ärlig och frågat när ni ska börja renovera och rensa eftersom du inte trivs. Får du inte klartecken att ni ska sätta igång rätt omgående hade jag blivit särbo.

• Anonym (Lärpengar)
    Anonym (Vantrivs) skrev 2025-10-26 21:16:59 följande:

Tyvärr, du gick på den lätte.

Han vill klart inte ändra nåt för han hittar allt i alla lådor och bryr sig inte om inredning= det blir för dina pengar eller inte alls då om nåt ska bytas.

Aldrig aldrig aldrig flytta in i någon annans färdigmöblerade hem.
    Man tar en ny bostad och ser till att båda får komma till tals om inredning samt rensar ut en del av det gamla.
  • Anonym (Nelly)

Det här är ett rätt vanligt problem när den ena flyttar in hos den andra istället för att man skaffar något nytt tillsammans. 

Det här med att folk går omkring och är missnöjda utan att säga något är en grej jag aldrig kommer att förstå, tror jag. Antingen gillar man läget eller så agerar man - på ett snällt sätt förstås. 

Det här problemet finns egentligen inte, för du har inte pratat med honom och vet inte hur han skulle reagera om du berättade hur du känner. Så gå inte runt och mesa som en annan dörrmatta utan ta upp saken med honom och förklara. :) Det är inte schyyst mot honom att gå och sura utan att säga något. Han går ju omkring nu och tror att allt är bra. 

Mitt råd är att säga att du tänkt att du kanske skulle vänja dig men nu känner att du inte gör det utan behöver ändra för att känna dig hemma. Säg INTE att du känt så i ett halvår. Jag hade blivit väldigt ledsen om min sambo gått omkring och varit missnöjd så länge utan att säga något. För mig betyder det att man har kommunikationsproblem - vilket jag i ärlighetens namn tycker att ni verkar ha. Annars hade du inte varit i den här situationen. Eller? 

Svar på tråden Bor i hans föräldrahem - får inte ändra nåt?