• Anonym (S)

Namn

Vi står mellan att döpa vår son till något av nedan namn. Vilket namn är finast? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Namn
  • Anonym (Fine)
    Anonym (S) skrev 2025-10-27 17:51:15 följande:
    Namn

Vi står mellan att döpa vår son till något av nedan namn. Vilket namn är finast? 

Man ska välja det namn som ger barnet bästa möjliga start i livet.

Noel går bort då det fått en lite negativ stämpel som anglosaxiskt namn kopplat till Noel Gallagher.

Arvid eller Henry funkar bägge två så välj det som familjerna i sin helhet gillar bäst.
  • trollhona

Alla tre var fina på sitt sätt. Svårt att välja.

Henry, internationellt och klassiskt äldre namn.

Noel, enkelt och internationellt, (passar extra bra på en bebis född vid jul)

Arvid, klassiskt och starkt.

Vad heter ni efternamn, kan ibland vara lättare att höra hur namnet klingar med efternamnet. Och eftersom det är en pojke så lär han behålla efternamnet hela livet.

• Anonym

Henry är så fult!

Förstår inte hur ett så fult namn kan ha blivit så poppis i Sverige. Verkar trenda bland nyfödingar just nu märkligt nog.

Arvid är väldigt fint och Noel är okej.

• Anonym (E.)

Jag röstade på Noel, det är fint! Internationellt gångbart också och "kristet" - det är positivt för mig. 

Arvid är inte fel, det är ju ett urgammalt namn häruppe i Norden, men jag kan inte släppa känslan att det är ett gubbnamn. Men det kan vara en generationsfråga. Det är i alla fall ett namn som jag själv inte skulle välja.

Henry är ett bra namn om man bor i ett engelsktalande land, eller i alla fall har en tydlig koppling dit som förklarar namnet - typ att den ena föräldern är engelska/engelsman. I annat fall blir det konstigt. Den svenska formen är ju Henrik. Skulle du själv ta Heinrich eller Henri? De är lika konstiga på ett helsvenskt barn som Henry är. 

• Anonym (Alla)

Noel och Arvid är mina absoluta favoritnamn, men Noel känns lite mjukare och passar bredare. Arvid vet jag många som döper till nu.

• Anonym (Neir)

Henry är fint. Kungligt, värdigt.

• Anonym (Alla)
    Anonym (E.) skrev 2025-10-28 09:54:41 följande:

Jag röstade på Noel, det är fint! Internationellt gångbart också och "kristet" - det är positivt för mig. 

Arvid är inte fel, det är ju ett urgammalt namn häruppe i Norden, men jag kan inte släppa känslan att det är ett gubbnamn. Men det kan vara en generationsfråga. Det är i alla fall ett namn som jag själv inte skulle välja.

Henry är ett bra namn om man bor i ett engelsktalande land, eller i alla fall har en tydlig koppling dit som förklarar namnet - typ att den ena föräldern är engelska/engelsman. I annat fall blir det konstigt. Den svenska formen är ju Henrik. Skulle du själv ta Heinrich eller Henri? De är lika konstiga på ett helsvenskt barn som Henry är. 

Min heeeelt svenska morfar hette Henry och namnet går vidare i släkten. Vi har inga som helst kopplingar till utlandet (släktforskat bakåt ändå till 1600-tal), så speciellt utländskt tycker jag inte det är. Sen tycker jag däremot det är lite gammalt, men namn går ju igen så 
  • Anonym (S)

Tack för era svar. 

Är rädd att Noel inte kommer passa när han blir en vuxen man. Att det kommer låta barnsligt. Å andra sidan är det många populära namn idag som även de låter lite barnsliga..typ Alvin, Vilgot, Leo, Milton osv. Vad tror ni? 

• Anonym (E.)
    Anonym (S) skrev 2025-10-29 11:21:03 följande:

Tack för era svar. 

Är rädd att Noel inte kommer passa när han blir en vuxen man. Att det kommer låta barnsligt. Å andra sidan är det många populära namn idag som även de låter lite barnsliga..typ Alvin, Vilgot, Leo, Milton osv. Vad tror ni? 

Nej jag tycker inte att Noel låter barnsligt alls. Det finns namn som gör det rent ljudmässigt, t.ex. Hampus, Rasmus, Pontus, Linus, Jesper... och på tjejsidan alla korta, tvåstaviga namn som slutar på -y eller -ie (Elly, Ellie, Nelly, Nellie, Nessy o.s.v.). Men för Noel känner jag inte så alls. Det är ju ett gammalt och riktigt namn, inget smeknamn. 

Annars kanske Joel..? Det låter mer svenskt. 
  • Xenia

Alla tre namnen är fina var och en på sitt sätt. Men jag röstade på Arvid, är svag för gamla nordiska namn.

• trollhona
    Anonym (S) skrev 2025-10-29 11:21:03 följande:

Tack för era svar. 

Noel fungerar absolut på en vuxen man. 
    Av de du räknade upp så är det väl bara Milton jag tycker kan uppfattas som ett mer barnnamn, men alla barn växer ju upp och blir vuxna män. 
    Barn som döds till Teddy eller Tindra är de namn som kan bli oseriösa på en vuxen, men Noel hör inte tll den sortens namn alls.
Svar på tråden Namn