• Anonym (StoraFrågan)

Varför kan vi inte vara mer öppna och sociala?

Frågan kommer efter att ha funderat lite på varför det finns så många i vårt land som är så försiktiga med att ta initiativ att bli mer social för att lära känna nytt folk.

Jag undrar innerligen vart detta kommer ifrån.

Om man jämför Sverige med så många andra icke-skandinaviska länder i t ex Europa eller även länder utanför Europa (Latinamerika eller Mellanöstern där folk oftast är supersociala) så är vi oftast så mycket mer försiktiga med hur vi beter oss i samhället och det verkar som att vi tänker alldeles för mycket på konsekvensen av vårt agerande. Tycker att nivån på försiktighet blir så mycket ibland att det till slut leder egentligen bara till att vi ändå bara isolerar oss mot vår omvärld. 

Varför kan inte vi släppa taget om våra många tankar i sociala sammanhang och vara mer lättsamma?

Har ni själva funderat på detta och vilka slutsatser kommer ni fram till? 

• Svar på tråden Varför kan vi inte vara mer öppna och sociala?
  • Tukt

Jag håller inte med om att svenskar skulle skilja sig så värst mycket från resten av europa och världen. Tycker mest det är en myt, men såklart finns det undantag. På vissa ställen finns et kulturellt omhändertagande av främmande. Men inte så mycket av lust, som att det är norm. 

• Anonym (Abc)

Är svenskar på semester är öppna och sociala?
    Är invandrare i Sverige öppna och sociala?
    Är finnar öppna och sociala?
    Är norrmän öppna och sociala?
    Isländare?
    Inuiter?
    Alaskabor?

Är klimatet orsaken?

• Trent
    Anonym (StoraFrågan) skrev 2025-10-27 19:51:42 följande:
    Varför kan vi inte vara mer öppna och sociala?

Frågan kommer efter att ha funderat lite på varför det finns så många i vårt land som är så försiktiga med att ta initiativ att bli mer social för att lära känna nytt folk.

Jag undrar innerligen vart detta kommer ifrån.

Om man jämför Sverige med så många andra icke-skandinaviska länder i t ex Europa eller även länder utanför Europa (Latinamerika eller Mellanöstern där folk oftast är supersociala) så är vi oftast så mycket mer försiktiga med hur vi beter oss i samhället och det verkar som att vi tänker alldeles för mycket på konsekvensen av vårt agerande. Tycker att nivån på försiktighet blir så mycket ibland att det till slut leder egentligen bara till att vi ändå bara isolerar oss mot vår omvärld. 

Varför kan inte vi släppa taget om våra många tankar i sociala sammanhang och vara mer lättsamma?

Har ni själva funderat på detta och vilka slutsatser kommer ni fram till? 

Du tycks missnöjd med situationen så vad har du gjort för att förändra den?
  • Minna4

Av mina erfarenheter när jag bodde i Sverige, svenskarna var ganska sociala. Också är det ansträngt om människor är för sociala överallt.

• Anonym (Laura)

Du får nog leta efter personer som är extroverta och som älskar sociala events. Folk som gillar gå på krogen etc.

Jag är introvert, har inte det behovet. För sig har jag dragit mig tillbaka allt mer, nu när jag runt 40. Tycker det är riktigt skönt. Har varken behovet av andra människor. Klarar mig själv i allt. Dessutom är jag mätt. Känner mig inte nyfiken på "nytt folk". Jag trivs nog för bra med det livet jag har. Väldigt okomplicerat och noll stress.

Sedan har samhället förändrats rätt mycket på bara några år. Finns ingen solidaritet i detta land längre, mer polarisering. Vi vill inte varandra gott längre. Bara titta på hur politiker talar i 'vi och dom '. En symbolik om att vissa människor är mer värda etc. Så nej, jag håller mig för mig själv. Går inte lita på folk i dagens samhälle.

Män intresserar mig inte längre heller. Många har blivit riktigt hatiska, antingen är man en hora som åker kuk karusell eller så är vi gapiga feminister

Som sagt jag har det allra bäst på egen hand. Föredrar läsa litteratur, just nu italiensk. Lära mig språk, resa. Istället för umgås med folk som jag i alla fall inte litar på 
     Det här landet är på väg ned för ett stup.

• Anonym (Pär)

Tycker du att det är så jättekonstigt? Fattigdomen har ökat rejält på bara 4 år. Otryggt i Sverige, i Världen. Dyr mat, dyra hyror. Dålig löneutveckling och arbetsgivare som är allt mer inne på att lönedumpa. Hög arbetslöshet, otrygghet. Dålig tillväxt och ekonomi.

Arbetslösa och sjuka är skräp, som helst ska drivas ut på gatorna och bli hemlösa. Svälter man dessutom, så jagar man bättre enligt denna regering. 

Det finns inget sammanhållet samhälle längre, människor är egoister som bryr sig om sig själva. Man har ingen empati, man är inne på straff och hårdare klimat överlag.  Det inspirerar inte direkt till ett öppet och varmt samhälle. 

Dessutom finns det undersökningar som visar på att Sverige är ett av dom länderna, där det är allra svårast att få vänner som vuxen. Många har redan sina 'grupper" och släpper ogärna in nya.  Dessutom ät vi väldigt materiella i detta land. Vi är mer intresserade av någons status än själva personen.

• Anonym (J)

Personligen är jag sluten som person pga att många negativa erfarenheter från att ha varit öppen. Risken att bli sårad ökar markant om man är social och personlig. folk är elaka helt enkelt 

• Anonym (Jo)

Upplever inte att det är så, tycker de flesta är öppna och sociala.

• Anonym (Tja)

Tycker de flesta verkar rätt snälla och mottagliga. Undantaget autistincelsen. De har oftast ingen social förmåga att tala om, varken irl eller på nätet.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Ensamma)

Människor som känner sig ensamma får helt enkelt söka sig till sammanhang där folk är mer sociala. Att skriva en tråd om det på FL, där många är introverta och kanske skygga för att umgås öga mot öga, är helt och hållet meningslöst-

Du kan även ta egna initiativ och börja prata med folk, inte så ofta folk känner för att prata med främlingar, men några kan du säkert "få igång".

• Anonym (Ensamma)
    Anonym (J) skrev 2025-10-28 10:40:52 följande:

Personligen är jag sluten som person pga att många negativa erfarenheter från att ha varit öppen. Risken att bli sårad ökar markant om man är social och personlig. folk är elaka helt enkelt 

Känner igen det, har också blivit mindre öppen både på nätet och IRL. Man behöver inte fläka ut sig som vissa gör, genom att berätta en massa personliga saker som egentligen ingen har med att göra. Gör man det får man ju skylla sig själv lite.
  • Anonym (Gillar svenskar)

Jag är bosatt i Spanien och tycker inte de är ett dugg mer öppna och sociala här. De är mest sociala med sin släkt, vänner och bekanta, men inte särskilt sociala med nya människor. Tycker faktiskt de är mer öppna, välkomnande och sociala i Sverige.

En sak som jag hört är att människor tenderar bli mer ointresserade av andra människor ju rikare landet är, och desto mer de tjänar. Det blir mer individualistiskt. 

• Tukt

Vill man vara social är det ganska bra att hänga med i samtalet. Att ställ en fråga som folk engagerar sig i, och sedan inte själv deltar, så blir det lätt ganska lätt osocialt. Kan vara svaret på frågan.

• Deeru

Jag har liksom inget behov av att vara vän och känna alla. Det räcker med en liten nära krets.

Svar på tråden Varför kan vi inte vara mer öppna och sociala?