Att attraheras av någon
Jag tror många och kanske de allra flesta personer i världen (?) attraheras till andra som "ser ut" lite som en själv.Tror att detta nog främst beror på att man får en speciell "bonding" känsla, dvs att man kan känna en viss samhörighet med den andra personen redan från början som blir mycket avgörande om man t ex väljer att inleda en diskussion och senare en relation med den personen. T ex anledningen till varför mörkhyade oftast väljer andra mörkhyade, ljushyare väljer ljushyare, osv osv. Men kommer detta egentligen från att vi människor är bekväma av oss och att vi inte orkar "experimentera/testa" t ex att dejta utanför vår "komfortzon"? Inte för att vi har fördomsfulla tankar om andra men av ren "lathet" (eller vad man ska kalla det)?Jag har tänkt själv ett bra tag på detta och kommit fram till att det kanske stämmer in på mig också till en viss del, dvs att välja att inleda med någon som känns "enkel" och "trygg" att ha och göra med. Men många gånger så uppstår attraktionen för mig hos personer som inte alls ser ut så mycket som mig själv. Då börjar jag ställa frågan till mig själv "Hur ser egentligen din favorit drömperson ut rent utseendemässigt?" Jag är själv mörkhårig med bruna ögon från Mellanöstern och många gånger, så dras jag naturligt till folk från samma region. Men många gånger är det helt annorlunda, i många fall är det antingen mer ljushyade personer med gröna eller ljusblå ögon och med blond hår. Har ni upplevt liknande överhuvudtaget, där ni känner att ni egentligen har flera utseendetyper som ni attraheras mest av och att ni ibland fysiskt attraheras mest till personer som inte
ser ut som er själva och kanske från helt annan kultur?