• Spannmevann

Köpa hus i Kristianstad

Sambon har fått jobb i Kristianstad och vi letar nu hus.
    Vi har två barn under 4 år, vill bo i ett lugnt område med bra förskola/skola.
    Vi har fastnat för Hammar, Gärds Köpinge, Åhus, Vä/Öllsjö eller Färlöv. 
    Är det någon som kan bidra med en åsikt? Är det något av dessa områden vi bör undvika eller finns det andra områden vi bör överväga?
  • Svar på tråden Köpa hus i Kristianstad
  • Anonym (?)

Kolla på saker som
    Promenad/cykelavstånd till service som dagis/skola, mataffär, pizza, vårdcentral
    När kommer ni behöva skjutsa till Kristiansstad
    Buss
    Behov av besöka saker som bio, teater, affärer, gym, hobby
    Jobbpendling

• Jimmy75

Skolor är svårt att bedöma på det här sättet. Det är så många parametrar som kan skilja sig åt och olika behov/önskemål man har som förälder beroende på hur ens barn är. Utgå från de ställen ni kan tänka er och börja redan nu försöka komma i kontakt med rektorer på skolorna i de områdena. Rektorn är den enskilt största faktorn för hur skolan funkar säger jag efter 10 års erfarenhet av att arbeta med olika skolor i elevstödsarbete. Dock inte i Kristianstad så jag har ingen kännedom om just de skolorna. 

• Anonym (Vä)

Jag bor i vä och trivs här. Det är enkelt att ta bussen till stan och finns affär och sådant. Gick i Öllsjöskolan också och kan säga att folk som gillar status bor i Vä och särskilt Öllsjö. Var man annorlunda var det lättare att bli utstött. Det kan vara att ha diagnoser vara utlänning eller inte ha bra med pengar. Vet dock inte hur skolan är idag med sådant. men vet även att Åhus också är sådana som bryr sig om status.

Har hört att väskolan är bättre än öllsjö 

• Anonym (Jag)

Jag rekommenderar absolut Gärds Köpinge

• Spannmevann
    Anonym (Jag) skrev 2025-10-29 12:13:45 följande:

Jag rekommenderar absolut Gärds Köpinge

Tack för svar! Får jag fråga vad det är med Gärds Köpinge som du gillar? 

Jag gillar det huset som vi tittat på där, men är lite nervös för att det ska upplevas som för långt ut och sen att det inte finns 7-9 skola 

• Spannmevann
    Anonym (Vä) skrev 2025-10-29 12:07:26 följande:

Jag bor i vä och trivs här. Det är enkelt att ta bussen till stan och finns affär och sådant. Gick i Öllsjöskolan också och kan säga att folk som gillar status bor i Vä och särskilt Öllsjö. Var man annorlunda var det lättare att bli utstött. Det kan vara att ha diagnoser vara utlänning eller inte ha bra med pengar. Vet dock inte hur skolan är idag med sådant. men vet även att Åhus också är sådana som bryr sig om status.

Har hört att väskolan är bättre än öllsjö 

Tack för ditt svar 😊
    Jättebra saker att ta hänsyn till när vi ska välj skola sen. Fördelen med Vä/Öllsjö är ju att det är nära till stan och att det går ordentligt med bussar.
Svar på tråden Köpa hus i Kristianstad