• Anonym (Trine)

Min kollega är aldrig sjuk

Har en kollega som aldrig är sjuk. Har jobbat med honom i över fyra år och han har aldrig haft en sjukdag. Under denna tid har han cyklat mer än 2 mil fram och tillbaka till jobbet varje dag. Han är dessutom över 50 år.

Hur är det möjligt?

Är livet bara orättvist eller vad?

• Svar på tråden Min kollega är aldrig sjuk
  • Anonym (Sara)

Jag har inte haft en sjukdag på åtta år. Och jag motionerar aldrig. Ja, livet är orättvist. 

• Skogshuggaren

Jag har jobbat 18 år på mitt nuvarande jobb. Inte en enda sjukdag. Jag har varit sjuk några gånger under den tiden (t ex haft influensa), men det har alltid varit på helger och ledigheter.

Jo, jag tränar och motionerar en hel del.

• mammabitch

Jag är likadan som din kollega. jag lever som jag känner för, äter det jag vill, inga tillskott. Ingen överdriven handhygien eller undvikande av sjuka personer. Överviktig och inte supertränad .Och jag är i princip aldrig sjukare än lite snuva.
    Om det sedan är tur med bra immunförsvar eller om de är att jag utsätter mig för det mesta som inte är direkt dödligt, vem vet?

• EnAnonumius
    Anonym (Trine) skrev 2025-10-31 07:54:59 följande:
    Min kollega är aldrig sjuk

Har en kollega som aldrig är sjuk. Har jobbat med honom i över fyra år och han har aldrig haft en sjukdag. Under denna tid har han cyklat mer än 2 mil fram och tillbaka till jobbet varje dag. Han är dessutom över 50 år.

Hur är det möjligt?

Är livet bara orättvist eller vad?

Ja, livet är orättvist, och det är inte ett skit man kan göra åt det.

Vissa människor har ett enormt starkt immunförsvar och andra har det inte. Så det handlar helt enkelt om att man har tur/otur med genpoolen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (-)

Jag tror att det helt enkelt är olika hur mottaglig man är för sjukdomar. Sen tror jag också att man har olika gränssättning för vad som är att vara sjuk. Jag har jobbat i fyra år på min nuvarande arbetsplats och haft två sjukdagar. Däremot har jag känt mig hängig, haft ont i halsen, varit snuvig osv några gånger, men eftersom jag inte haft feber har jag kunnat jobba, ibland med hjälp av en alvedon. Samtidigt har jag kollegor som är hemma om de har huvudvärk, om det känns som de håller på att bli sjuka osv. Tror att en stor del av skillnaden kan ligga där. 

Sen har vissa människor bara överjävlig otur och får allt som de i närheten bär på.

Jag motionerar ytterst lite (går till jobbet 4+4 km) och äter bra mat men mycket sötsaker. Tror inte att det ligger i det heller.

• Anonym (Hälsa)

Han rör på sig mycket och tar hand om sin  hälsa. Dessutom gillar han antagligen sitt jobb. Annat en alla låtsassjuka "jobba hemifrån"-människor.

• Anonym (Si)

Jag tycker mitt immunförsvar är risigt men när jag ser tillbaka så har jag varit sjukskriven extremt sällan senaste fem åren. Har dock möjlighet att jobba hemifrån två dagar per vecka, mer skulle gå bra om jag var sjuk (har hänt en gång den här hösten att jag istället för tre dagar var två dagar på kontoret pga astma, förkylning och läkarbesök). Jag är dessutom extremt tacksam för kollegor som väljer att jobba hemifrån när de är förkylda så man slipper utsättas i onödan! Alla har som sagt väldigt olika förmåga att hantera även en förkylning. Att jobba hemifrån betyder inte att man är lat eller får mindre gjort. Jag var sjukskriven oftare (men inte jätteofta då heller) innan jag hade möjligheten att jobba hemifrån. Kunde då också behöva sjukskriva mig för trötthet då och då eftersom dagliga pendlingen slet så mycket på mig, det har jag aldrig behövt sedan dess! Nu är det kanske en dag i genomsnitt per år jag behövt sjukskriva mig (har man feber och är helt däckad kan man ju inte jobba hemifrån heller).

• Anonym (-)
    Anonym (Si) skrev 2025-11-01 15:14:03 följande:

Jag tycker mitt immunförsvar är risigt men när jag ser tillbaka så har jag varit sjukskriven extremt sällan senaste fem åren. Har dock möjlighet att jobba hemifrån två dagar per vecka, mer skulle gå bra om jag var sjuk (har hänt en gång den här hösten att jag istället för tre dagar var två dagar på kontoret pga astma, förkylning och läkarbesök). Jag är dessutom extremt tacksam för kollegor som väljer att jobba hemifrån när de är förkylda så man slipper utsättas i onödan! Alla har som sagt väldigt olika förmåga att hantera även en förkylning. Att jobba hemifrån betyder inte att man är lat eller får mindre gjort. Jag var sjukskriven oftare (men inte jätteofta då heller) innan jag hade möjligheten att jobba hemifrån. Kunde då också behöva sjukskriva mig för trötthet då och då eftersom dagliga pendlingen slet så mycket på mig, det har jag aldrig behövt sedan dess! Nu är det kanske en dag i genomsnitt per år jag behövt sjukskriva mig (har man feber och är helt däckad kan man ju inte jobba hemifrån heller).

Har man möjlighet att jobba hemifrån när man känner sig lite småhängig är det ju superbra, men för ex. mig som måste vara på plats för att kunna utföra mitt jobb blir det ju ohållbart att vara hemma vid minsta förkylningssymptom. De flesta gånger gå det ju dessutom över när kroppen kommit igång.
Svar på tråden Min kollega är aldrig sjuk