• Anonym (P)

2 åring vill inte va själv

Min son på 2 år började förskolan för 1,5 månad sedan. Vid lämningar är det lite gråt men går över fort. Måndagar är alltid värst, sen går det bättre och bättre längre in i veckan. Vi var på utvecklingssamtal där pedagogerna påtalade attt han är väldigt försiktig. Han blir ledsen när någon pedagog inte sitter bredvid honom och vågar inte riktigt leka trots de ser han vill. 

samma här, sämst måndag för att kanske runt o Adam du ja betydligt bättre. 
    npgon som haft liknande situation? 

äe väl lite liknande hemma. Han är dock helt annorlunda hemma emot främmande miljöer. Vill dock ofta ha någon i rummet att leka med.

• Svar på tråden 2 åring vill inte va själv
  • Anonym (Förskolepedagog)

Det är en stor omställning att börja på förskolan och en del barn behöver tid att vänja sig i den nya miljön.
    Att din lilla tvååring vill ha någon nära sig är vanligt. Han håller på att knyta an till nya vuxna i sitt liv i en helt ny miljö för honom och behöver dem för att få hjälp att komma in i barngruppen. 
    Pedagogerna kommer att försiktigt utmana honom att bli mer självständig.

• Anonym (P)
    Anonym (Förskolepedagog) skrev 2025-11-01 08:30:38 följande:

Det är en stor omställning att börja på förskolan och en del barn behöver tid att vänja sig i den nya miljön.
    Att din lilla tvååring vill ha någon nära sig är vanligt. Han håller på att knyta an till nya vuxna i sitt liv i en helt ny miljö för honom och behöver dem för att få hjälp att komma in i barngruppen. 
    Pedagogerna kommer att försiktigt utmana honom att bli mer självständig.

Oj, såg att min text blivit jätte konstig o att allt inte kommit med..
    min son har alltid varit blyg o rädd för främmande personer. Att lämna på förskola när han tex var 1 år skulle aldrig funkat. Jag kunde då inte ens sätta ner han på golvet på öppna förskolan och någon pedagog där kunde knappt kolla på honom. Så nu går som sagt mycket mycket bättre. 

jag tycker att pedagogerna är väldigt snälla och duktiga för han går nu. Men jag blev på något sätt ledsen, det kändes som att de inte alls tycker det är vanligt att vara så ledsen och försiktig som min son är. Jag fick liksom känslan av att de tyckte det var jobbigt och onormalt. Men det kanske det inte är?

• Anonym (Förskolepedagog)

Märkligt att de verkar tycka det är konstigt?!
    Alla barn är olika och efter 30 år i yrket har iallafall jag stött på alla sorters barn
    Det viktigaste är att se barnet som det är. Barnet har sina känslor och dem kan vi inte ändra på. Däremot kan vi vägleda barnen så att de känner sig trygga och kan lita på både de nya vuxna och sina nya vänner på förskolan k olan
    Låt det ta tid

• Anonym (P)
    Anonym (Förskolepedagog) skrev 2025-11-04 12:11:16 följande:

Märkligt att de verkar tycka det är konstigt?!
    Alla barn är olika och efter 30 år i yrket har iallafall jag stött på alla sorters barn
    Det viktigaste är att se barnet som det är. Barnet har sina känslor och dem kan vi inte ändra på. Däremot kan vi vägleda barnen så att de känner sig trygga och kan lita på både de nya vuxna och sina nya vänner på förskolan k olan
    Låt det ta tid

nä jag tror väl inte de tycker det är konstigt, men det kändes bara som det var så bråttom att när det knappt nått en månad plus att vi varit sjuka nästan halva tiden, att det var så bråttom att få honom självständig. 

du som jobbar på förskola, hur brukar det vara med kompisar? leker de med varandra vid 2-3 år? om man tex umgås mycket privat, leker de med varandra då på förskolan om man är 2 år eller kommer det senare?

Svar på tråden 2 åring vill inte va själv